Olej układu klimatyzacji
Moderator: Dziki Mar
- ICEManXHD
- Użytkownik
- Posty: 94
- Rejestracja: 2 lip 2017, o 22:28
- VIN: WDB2030061A512634
- Lokalizacja: Brzostek
Olej układu klimatyzacji
Siema. Jest tu jakiś specjalista od klimatyzacji? Mam pytanie. Cały układ jest wypłukany i wysuszony, nowy skraplacz i nowy kompresor w którym jest 120 ml oleju i teraz pytanie czy podczas nabijania czynnika chłodniczego trzeba dodać jeszcze olej do układu czy te 120 ml co jest w kompresorze wystarczy na cały układ? Kompresor nowy DENSO DCP17026 taki jak był fabrycznie w aucie.
Mercedes W203 C220 CDI 143 KM Automat 2003 rok WDB2030061A512634
- Przybek
- Moderator VIP
- Posty: 3372
- Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
- VIN: WDB2032081F659063
- Lokalizacja: Łódź
Re: Olej układu klimatyzacji
Na naklejce z ilością czynnika w układzie powinieneś mieć zaznaczone ile oleju (procentowo lub objętościowo) powinno zostać nabite razem z czynnikiem. Z tego co wiem to olej znajdujący się w samym kompresorze smaruje tylko kompresor a nie cały układ ale fajnie by było żeby to ktoś jeszcze potwierdził.
- kiler22
- VIP
- Posty: 426
- Rejestracja: 1 paź 2017, o 21:20
- VIN: WDB2032421F303416
Re: Olej układu klimatyzacji
A co tam jeszcze ma być smarowane ?? Chłodnica czy węże ??
c200 kompresor + LPG
WDB2032421F303416
WDB2032421F303416
-
- Użytkownik
- Posty: 94
- Rejestracja: 21 sty 2017, o 17:46
- VIN: WDB 2030461F471324
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Olej układu klimatyzacji
Ogólnie kompresorami sytuacja wygląda tak : pojemność całego układu (skraplacz, parownik, kompresor itd) najczęściej (czasem nie) wynosi od 120-150ml. Kompresor przy montażu musi być zalany połowa pojemności całego układu plus 8-20ml dodania z maszyny przy napełnianiu. Wlej do kompresora te 70ml i dodaj przy napełnianiu 8-12ml oleju (nie wiecej, nasze kompresory nie lubią pływać w oleju bo zrywa się teflon z tłoczków w kompresorze, tak samo nie lubią dużej ilości kontrastu). Przy montażu nowego kompresora zawsze (!) wymienia się osuszacz (wraz z wilgocią ściąga opiłki z układu).
Nie zapominamy o dłuższym wytworzeniu próżni żeby wyciągnąć z układu wszystkie zanieczyszczenia i wilgoć (najlepiej nie krócej niż 30min)
Reasumując ok 70ml do układu plus (w przypadku naszych kompresorów) 8-12ml przy napełnianiu. Olej to Planetelf ACD 100 (najlepiej z gęstością na poziomie 960 kg/m3 (w 15*C) I lepkością 100 mm2/s (najlepiej). Ja używam Fuchs'a w serwisie. Nie jest najtańszy ale jeśli zależy na przedłużeniu żywota klimatyzacji to tylko ten.
PS. Olej krąży po układzie, nie smaruje tylko kompresora
Dzięki temu czynnik jest lepiej rozprężany i nie zaciera się zawór rozprężny (jakby chodził na sucho nie przetrwałby tygodnia
Nie zapominamy o dłuższym wytworzeniu próżni żeby wyciągnąć z układu wszystkie zanieczyszczenia i wilgoć (najlepiej nie krócej niż 30min)
Reasumując ok 70ml do układu plus (w przypadku naszych kompresorów) 8-12ml przy napełnianiu. Olej to Planetelf ACD 100 (najlepiej z gęstością na poziomie 960 kg/m3 (w 15*C) I lepkością 100 mm2/s (najlepiej). Ja używam Fuchs'a w serwisie. Nie jest najtańszy ale jeśli zależy na przedłużeniu żywota klimatyzacji to tylko ten.
PS. Olej krąży po układzie, nie smaruje tylko kompresora
Dzięki temu czynnik jest lepiej rozprężany i nie zaciera się zawór rozprężny (jakby chodził na sucho nie przetrwałby tygodnia
Mercedes-Benz w203 c180 Kompressor 2004r 143KM AVANTGARDE, automat .
-
- VIP
- Posty: 646
- Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
- VIN: WDB2030071F447330
- Lokalizacja: mazowieckie
Re: Olej układu klimatyzacji
Nie wiem jakie są zawiłości smarowania (kiedy i czego), bo to nieistotne od strony użytkownika.
Urządzenie do diagnostyki i wymiany czynnika chłodniczego wyciąga czynnik wraz z olejem, waży ilość oleju, czynnika i wymienia olej (potrzebną ilość dla danego systemu klimatyzacji), oraz wprowadza do układu ilość odpowiedniego czynnika. Wyciągnięta ilość oleju i czynnika podana jest na wydruku (w tym przypadku brak będzie czynnika chłodniczego).
Według mnie po naprawie układu klimatyzacji i podłączeniu wyżej wymienionego urządzenia, powinien zostać układ przepłukany, sprawdzony podciśnieniowo na szczelność, po czym wprowadzony odpowiedni czynnik chłodniczy wraz z odpowiednim olejem. W obu przypadkach wymagane ilości.
Urządzenie do diagnostyki i wymiany czynnika chłodniczego wyciąga czynnik wraz z olejem, waży ilość oleju, czynnika i wymienia olej (potrzebną ilość dla danego systemu klimatyzacji), oraz wprowadza do układu ilość odpowiedniego czynnika. Wyciągnięta ilość oleju i czynnika podana jest na wydruku (w tym przypadku brak będzie czynnika chłodniczego).
Według mnie po naprawie układu klimatyzacji i podłączeniu wyżej wymienionego urządzenia, powinien zostać układ przepłukany, sprawdzony podciśnieniowo na szczelność, po czym wprowadzony odpowiedni czynnik chłodniczy wraz z odpowiednim olejem. W obu przypadkach wymagane ilości.
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
-
- Użytkownik
- Posty: 94
- Rejestracja: 21 sty 2017, o 17:46
- VIN: WDB 2030461F471324
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Olej układu klimatyzacji
Zgadza się. Nie istotne jeśli zostawia się samochód w warsztacie/serwisie na serwis klimatyzacji. Kolega pytał jaki olej więc mu powiedziałem
Dokładne ilości są na oficjalnych stronach producentów kompresorów. Wystarczy poszukać jak nie jest się pewnym.
Ale robiąc od lat w zawodzie mechanik po prostu wie takie rzeczy.
DENSO w sprężarkach klimatyzacji z czynnikiem typu R134a stosuje olej ND-8 (olej PAG 46 DEC). Ale warsztat robiący series klimy i tym wie
W załączniku umieszczam zdjęcie pokazujące graficznie jak to wygląda.
Oficjalna notka denso :
The amount of oil to remove from the new compressor is 120-50= 70 cm³. 3. For some applications it is necessary to add oil. For some applications it is necessary to add oil.
Kolega pytał bo nie wiedział teraz już będzie wiedział
Dokładne ilości są na oficjalnych stronach producentów kompresorów. Wystarczy poszukać jak nie jest się pewnym.
Ale robiąc od lat w zawodzie mechanik po prostu wie takie rzeczy.
DENSO w sprężarkach klimatyzacji z czynnikiem typu R134a stosuje olej ND-8 (olej PAG 46 DEC). Ale warsztat robiący series klimy i tym wie
W załączniku umieszczam zdjęcie pokazujące graficznie jak to wygląda.
Oficjalna notka denso :
The amount of oil to remove from the new compressor is 120-50= 70 cm³. 3. For some applications it is necessary to add oil. For some applications it is necessary to add oil.
Kolega pytał bo nie wiedział teraz już będzie wiedział
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Mercedes-Benz w203 c180 Kompressor 2004r 143KM AVANTGARDE, automat .
- ICEManXHD
- Użytkownik
- Posty: 94
- Rejestracja: 2 lip 2017, o 22:28
- VIN: WDB2030061A512634
- Lokalizacja: Brzostek
Re: Olej układu klimatyzacji
Układ był wypłukany, nowy skraplacz z osuszaczem i nowy kompresor w którym DENSO podaje, że jest 120 ml i tyle pisze w katalogu, że ma być w układzie. Układ był czysty bez żadnego oleju bo został wypłukany i wysuszony. Zrobiłem 30 minut próżni i nabiłem 750 gram czynnika, nie dodałem żadnego oleju ani barwnika bo w kompresorze jest 120 ml oleju tyle ile ma być w tym samochodzie, na razie wszystko działa. Pojeździłem chwile i wszystko gra. Źle zrobiłem, że nic nie dodałem oleju do tych 120 ml? Bo teraz nie wiem...
Mercedes W203 C220 CDI 143 KM Automat 2003 rok WDB2030061A512634
-
- Użytkownik
- Posty: 94
- Rejestracja: 21 sty 2017, o 17:46
- VIN: WDB 2030461F471324
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Olej układu klimatyzacji
Zrobiłeś prawie dobrze. 120ml to górna granica. Przeważnie te kompresory powinny być zalewane mniejsza ilością czynnika tak jak jest na powyższej grafice. Nic nie powinno się stać teoretycznie ale z doświadczenia wiem że maksymalna ilość oleju w układzie, te konkretne kompresory uszkadza z biegiem czasu dużo szybciej niż jakbyś zalał te 20-30ml mniej. Juz tyle sekcji zwłok tych układów zrobiłem i na szkoleniach z denso także padały takie uwagi, że maksymalna ilość oleju potrafi mocno zużyć sprężarkę. Przez co wydajność z czasem będzie słaba.
Mercedes-Benz w203 c180 Kompressor 2004r 143KM AVANTGARDE, automat .
- ICEManXHD
- Użytkownik
- Posty: 94
- Rejestracja: 2 lip 2017, o 22:28
- VIN: WDB2030061A512634
- Lokalizacja: Brzostek
Re: Olej układu klimatyzacji
Czyli 120 ml oleju to jest maksimum dla tego układu. Czyli dobrze zrobiłem, że nic nie dodałem oleju jak nabijałem czynnik. Jak dobrze rozumiem z tego co piszesz to miałem od tych 120 ml co było w nowym kompresorze odjąć 20-30 ml?
Mercedes W203 C220 CDI 143 KM Automat 2003 rok WDB2030061A512634
-
- Użytkownik
- Posty: 94
- Rejestracja: 21 sty 2017, o 17:46
- VIN: WDB 2030461F471324
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Olej układu klimatyzacji
Zgadza się. Sprężarka będzie miała dłuższy żywot i z czasem nie będzie tracić tak na wydajności
Mercedes-Benz w203 c180 Kompressor 2004r 143KM AVANTGARDE, automat .
- ICEManXHD
- Użytkownik
- Posty: 94
- Rejestracja: 2 lip 2017, o 22:28
- VIN: WDB2030061A512634
- Lokalizacja: Brzostek
Re: Olej układu klimatyzacji
Dzięki wielkie za info bo bałem się, że 120 ml to będzie za mało. Pozdrawiam.
Mercedes W203 C220 CDI 143 KM Automat 2003 rok WDB2030061A512634
-
- VIP
- Posty: 646
- Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
- VIN: WDB2030071F447330
- Lokalizacja: mazowieckie
Re: Olej układu klimatyzacji
Dobrze, że będzie dobrze w Twoim przypadku. Ja wiem, że urządzenie do serwisu klimatyzacji ma wpisany w swój program typ pojazdu, a co za tym idzie ilość i rodzaj oleju oraz ilość i rodzaj czynnika chłodniczego. To informacja dla tych, którzy nie byli w serwisie na wymianie powyższych i sprawdzeniu układu klimatyzacji.
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
- ICEManXHD
- Użytkownik
- Posty: 94
- Rejestracja: 2 lip 2017, o 22:28
- VIN: WDB2030061A512634
- Lokalizacja: Brzostek
Re: Olej układu klimatyzacji
Siema. A nie wiesz co może być, że co jakiś czas jest tak jak odpalam auto i układ klimatyzacji jest rozgrzany to przymula mi silnik na chwilę tak jakby sprężarka stawiała opór i zaraz wraca do normy, na starej sprężarce było tak samo, bez klimatyzacji jak jeździłem (pominięty był kompresor tym krótszym paskiem) nigdy tak się nie działo. Robi się tak jakby auto zaraz miało zgasnąć (tak przymuli silnik). Klimatyzacja działa bez zarzutu. Co to może być?HatoriHanzo pisze: ↑15 wrz 2020, o 18:56 Zgadza się. Sprężarka będzie miała dłuższy żywot i z czasem nie będzie tracić tak na wydajności
Na 100% jest to związane z klimatyzacją ale nie wiem co, na starej sprężarce też tak było także raczej nie jest tam problem. Może to być zawór rozprężny?
Mercedes W203 C220 CDI 143 KM Automat 2003 rok WDB2030061A512634
-
- Użytkownik
- Posty: 88
- Rejestracja: 14 paź 2018, o 23:07
- VIN: WDB2030461A705629
Re: Olej układu klimatyzacji
Możesz mieć za duże ciśnienie w ukladzie, za dużo czynnika, oleju i przez to kompresor za bardzo obciąża silnik.
- ICEManXHD
- Użytkownik
- Posty: 94
- Rejestracja: 2 lip 2017, o 22:28
- VIN: WDB2030061A512634
- Lokalizacja: Brzostek
Re: Olej układu klimatyzacji
Kurde, oleju jest 120 ml tyle ile zaleca producent i czynnika 750 gram. Czyli za dużo czynnika by było? Mogłem nabić 700...
Mercedes W203 C220 CDI 143 KM Automat 2003 rok WDB2030061A512634