Olej układu klimatyzacji

Moderator: Dziki Mar

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ICEManXHD
Użytkownik
Posty: 63
Rejestracja: 2 lip 2017, o 22:28
VIN: WDB2030061A512634
Lokalizacja: Brzostek

Olej układu klimatyzacji

Post autor: ICEManXHD » 14 wrz 2020, o 20:17

Siema. Jest tu jakiś specjalista od klimatyzacji? Mam pytanie. Cały układ jest wypłukany i wysuszony, nowy skraplacz i nowy kompresor w którym jest 120 ml oleju i teraz pytanie czy podczas nabijania czynnika chłodniczego trzeba dodać jeszcze olej do układu czy te 120 ml co jest w kompresorze wystarczy na cały układ? 🤔 Kompresor nowy DENSO DCP17026 taki jak był fabrycznie w aucie.
Mercedes W203 C220 CDI 143 KM Automat 2003 rok WDB2030061A512634
Awatar użytkownika
Przybek
VIP
Posty: 1635
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Olej układu klimatyzacji

Post autor: Przybek » 15 wrz 2020, o 01:15

Na naklejce z ilością czynnika w układzie powinieneś mieć zaznaczone ile oleju (procentowo lub objętościowo) powinno zostać nabite razem z czynnikiem. Z tego co wiem to olej znajdujący się w samym kompresorze smaruje tylko kompresor a nie cały układ ale fajnie by było żeby to ktoś jeszcze potwierdził.
Awatar użytkownika
kiler22
VIP
Posty: 412
Rejestracja: 1 paź 2017, o 21:20
VIN: WDB2032421F303416

Re: Olej układu klimatyzacji

Post autor: kiler22 » 15 wrz 2020, o 10:25

Przybek pisze:
15 wrz 2020, o 01:15
Z tego co wiem to olej znajdujący się w samym kompresorze smaruje tylko kompresor a nie cały układ ale fajnie by było żeby to ktoś jeszcze potwierdził.
A co tam jeszcze ma być smarowane ?? Chłodnica czy węże ?? :haha:
c200 kompresor + LPG
WDB2032421F303416
HatoriHanzo
Użytkownik
Posty: 74
Rejestracja: 21 sty 2017, o 17:46
VIN: WDB 2030461F471324
Lokalizacja: Szczecin

Re: Olej układu klimatyzacji

Post autor: HatoriHanzo » 15 wrz 2020, o 11:13

Ogólnie kompresorami sytuacja wygląda tak : pojemność całego układu (skraplacz, parownik, kompresor itd) najczęściej (czasem nie) wynosi od 120-150ml. Kompresor przy montażu musi być zalany połowa pojemności całego układu plus 8-20ml dodania z maszyny przy napełnianiu. Wlej do kompresora te 70ml i dodaj przy napełnianiu 8-12ml oleju (nie wiecej, nasze kompresory nie lubią pływać w oleju bo zrywa się teflon z tłoczków w kompresorze, tak samo nie lubią dużej ilości kontrastu). Przy montażu nowego kompresora zawsze (!) wymienia się osuszacz (wraz z wilgocią ściąga opiłki z układu).
Nie zapominamy o dłuższym wytworzeniu próżni żeby wyciągnąć z układu wszystkie zanieczyszczenia i wilgoć :) (najlepiej nie krócej niż 30min)


Reasumując ok 70ml do układu plus (w przypadku naszych kompresorów) 8-12ml przy napełnianiu. Olej to Planetelf ACD 100 (najlepiej z gęstością na poziomie 960 kg/m3 (w 15*C) I lepkością 100 mm2/s (najlepiej). Ja używam Fuchs'a w serwisie. Nie jest najtańszy ale jeśli zależy na przedłużeniu żywota klimatyzacji to tylko ten.


PS. Olej krąży po układzie, nie smaruje tylko kompresora :)
Dzięki temu czynnik jest lepiej rozprężany i nie zaciera się zawór rozprężny (jakby chodził na sucho nie przetrwałby tygodnia :)
Mercedes-Benz w203 c180 Kompressor 2004r 143KM AVANTGARDE, automat .
lechita
VIP
Posty: 567
Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
VIN: WDB2030071F447330
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Olej układu klimatyzacji

Post autor: lechita » 15 wrz 2020, o 11:25

Nie wiem jakie są zawiłości smarowania (kiedy i czego), bo to nieistotne od strony użytkownika.
Urządzenie do diagnostyki i wymiany czynnika chłodniczego wyciąga czynnik wraz z olejem, waży ilość oleju, czynnika i wymienia olej (potrzebną ilość dla danego systemu klimatyzacji), oraz wprowadza do układu ilość odpowiedniego czynnika. Wyciągnięta ilość oleju i czynnika podana jest na wydruku (w tym przypadku brak będzie czynnika chłodniczego).
Według mnie po naprawie układu klimatyzacji i podłączeniu wyżej wymienionego urządzenia, powinien zostać układ przepłukany, sprawdzony podciśnieniowo na szczelność, po czym wprowadzony odpowiedni czynnik chłodniczy wraz z odpowiednim olejem. W obu przypadkach wymagane ilości.
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
HatoriHanzo
Użytkownik
Posty: 74
Rejestracja: 21 sty 2017, o 17:46
VIN: WDB 2030461F471324
Lokalizacja: Szczecin

Re: Olej układu klimatyzacji

Post autor: HatoriHanzo » 15 wrz 2020, o 13:41

Zgadza się. Nie istotne jeśli zostawia się samochód w warsztacie/serwisie na serwis klimatyzacji. Kolega pytał jaki olej więc mu powiedziałem :)

Dokładne ilości są na oficjalnych stronach producentów kompresorów. Wystarczy poszukać jak nie jest się pewnym.

Ale robiąc od lat w zawodzie mechanik po prostu wie takie rzeczy.
DENSO w sprężarkach klimatyzacji z czynnikiem typu R134a stosuje olej ND-8 (olej PAG 46 DEC). Ale warsztat robiący series klimy i tym wie :)

W załączniku umieszczam zdjęcie pokazujące graficznie jak to wygląda.

Oficjalna notka denso :

The amount of oil to remove from the new compressor is 120-50= 70 cm³. 3. For some applications it is necessary to add oil. For some applications it is necessary to add oil.

Kolega pytał bo nie wiedział teraz już będzie wiedział :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Mercedes-Benz w203 c180 Kompressor 2004r 143KM AVANTGARDE, automat .
Awatar użytkownika
ICEManXHD
Użytkownik
Posty: 63
Rejestracja: 2 lip 2017, o 22:28
VIN: WDB2030061A512634
Lokalizacja: Brzostek

Re: Olej układu klimatyzacji

Post autor: ICEManXHD » 15 wrz 2020, o 15:44

Układ był wypłukany, nowy skraplacz z osuszaczem i nowy kompresor w którym DENSO podaje, że jest 120 ml i tyle pisze w katalogu, że ma być w układzie. Układ był czysty bez żadnego oleju bo został wypłukany i wysuszony. Zrobiłem 30 minut próżni i nabiłem 750 gram czynnika, nie dodałem żadnego oleju ani barwnika bo w kompresorze jest 120 ml oleju tyle ile ma być w tym samochodzie, na razie wszystko działa. Pojeździłem chwile i wszystko gra. Źle zrobiłem, że nic nie dodałem oleju do tych 120 ml? Bo teraz nie wiem...
Mercedes W203 C220 CDI 143 KM Automat 2003 rok WDB2030061A512634
HatoriHanzo
Użytkownik
Posty: 74
Rejestracja: 21 sty 2017, o 17:46
VIN: WDB 2030461F471324
Lokalizacja: Szczecin

Re: Olej układu klimatyzacji

Post autor: HatoriHanzo » 15 wrz 2020, o 16:58

Zrobiłeś prawie dobrze. 120ml to górna granica. Przeważnie te kompresory powinny być zalewane mniejsza ilością czynnika tak jak jest na powyższej grafice. Nic nie powinno się stać teoretycznie ale z doświadczenia wiem że maksymalna ilość oleju w układzie, te konkretne kompresory uszkadza z biegiem czasu dużo szybciej niż jakbyś zalał te 20-30ml mniej. Juz tyle sekcji zwłok tych układów zrobiłem i na szkoleniach z denso także padały takie uwagi, że maksymalna ilość oleju potrafi mocno zużyć sprężarkę. Przez co wydajność z czasem będzie słaba.
Mercedes-Benz w203 c180 Kompressor 2004r 143KM AVANTGARDE, automat .
Awatar użytkownika
ICEManXHD
Użytkownik
Posty: 63
Rejestracja: 2 lip 2017, o 22:28
VIN: WDB2030061A512634
Lokalizacja: Brzostek

Re: Olej układu klimatyzacji

Post autor: ICEManXHD » 15 wrz 2020, o 17:11

Czyli 120 ml oleju to jest maksimum dla tego układu. Czyli dobrze zrobiłem, że nic nie dodałem oleju jak nabijałem czynnik. Jak dobrze rozumiem z tego co piszesz to miałem od tych 120 ml co było w nowym kompresorze odjąć 20-30 ml?
Mercedes W203 C220 CDI 143 KM Automat 2003 rok WDB2030061A512634
HatoriHanzo
Użytkownik
Posty: 74
Rejestracja: 21 sty 2017, o 17:46
VIN: WDB 2030461F471324
Lokalizacja: Szczecin

Re: Olej układu klimatyzacji

Post autor: HatoriHanzo » 15 wrz 2020, o 18:56

Zgadza się. Sprężarka będzie miała dłuższy żywot i z czasem nie będzie tracić tak na wydajności
Mercedes-Benz w203 c180 Kompressor 2004r 143KM AVANTGARDE, automat .
Awatar użytkownika
ICEManXHD
Użytkownik
Posty: 63
Rejestracja: 2 lip 2017, o 22:28
VIN: WDB2030061A512634
Lokalizacja: Brzostek

Re: Olej układu klimatyzacji

Post autor: ICEManXHD » 15 wrz 2020, o 18:59

Dzięki wielkie za info bo bałem się, że 120 ml to będzie za mało. Pozdrawiam.
Mercedes W203 C220 CDI 143 KM Automat 2003 rok WDB2030061A512634
lechita
VIP
Posty: 567
Rejestracja: 8 maja 2016, o 17:09
VIN: WDB2030071F447330
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Olej układu klimatyzacji

Post autor: lechita » 15 wrz 2020, o 20:03

Dobrze, że będzie dobrze w Twoim przypadku. Ja wiem, że urządzenie do serwisu klimatyzacji ma wpisany w swój program typ pojazdu, a co za tym idzie ilość i rodzaj oleju oraz ilość i rodzaj czynnika chłodniczego. To informacja dla tych, którzy nie byli w serwisie na wymianie powyższych i sprawdzeniu układu klimatyzacji.
Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja i ogrzewanie”