CLC- Wymiana radia z Audio 20 na...inne

Moderator: Dziki Mar

mateo-salvadore
Użytkownik
Posty: 48
Rejestracja: 23 sie 2015, o 20:41
VIN: WDB
Lokalizacja: Lublin / Warszawa

CLC- Wymiana radia z Audio 20 na...inne

Post autor: mateo-salvadore »

witam,

Panowie, przymierzam się do wymiany mojego Audio 20 w CLC 2008r. na inne z MP3 i BT.
Dużo czytam, szukam i sporo piszecie o C-Klasie a nie do końca jestem pewien czy ma to zastosowanie w CLC.

Otóż - chciałem sprawić sobie radyjko takie jak to:
http://allegro.pl/show_item.php?item=5570282189

Ma wszystko czego potrzebuję - MP3 i BT, navi nie jest mi potrzebna. Dzwoniłem do serwisu Mercedesa i powiedzieli mi, że generalnie to działać nie będzie (oficjalnie) ale jak jakiś niezależny warsztat je zaprogramuje to będzie... I teraz pytanie - czy to radio podejdzie bez większych przeróbek? Gdzie w Warszawie można zaprogramować to radio?

Czy jakieś inne radyjka mogą zastąpić moje Audio 20 (bez światłowodów z tyłu)?
Ma ktoś jakieś doświadczenia?
Nie upieram się przy tym radiu - skusiłbym się też na Comanda, tylko nie mam pewności jakiego wybrać i czy mi się to uda zrobić...
Oczywiście rozmawiamy wyłącznie o fabrycznym rozwiązaniu,

Pozdrawiam,
m-s
Mercedes CLC 180 Kompressor, 143KM, automat, 2008r. WuDeBe2037461E0404zero8
Lexus ES 300h 2019r.
--------------------------------------------------
Wolę pchać mercedesa niż jeździć golfem...
greenwitch
VIP
Posty: 1175
Rejestracja: 13 wrz 2011, o 10:32
VIN:
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: greenwitch »

Pitolą głupoty :-)
Trzeba zmienić piny we wtyczce i będzie śmigać jak złoto, plus antenę bluetooth (tzn wystarczy zwykły kabelek plus wiązka do nowego lusterka z mikrofonem)
Nic nie trzeba kodować.

Pozdrawiam,

Adam
Adam
Mercedes W203 2002 sedan Elegance
VIN WDB2030061A360421
mateo-salvadore
Użytkownik
Posty: 48
Rejestracja: 23 sie 2015, o 20:41
VIN: WDB
Lokalizacja: Lublin / Warszawa

Post autor: mateo-salvadore »

Hej, dzięki za odpowiedź.

W międzyczasie znalazłem trochę info, np, że kodowanie jest potrzebne by uruchomić wszystkie funkcje związane ze sterowaniem telefonem po BT:
http://forums.mercedesclub.org.uk/archi ... 00157.html

A czy wiesz co dokładnie jest potrzebne? Doczytałem, zę trzeba połączyć PIN 7 wtyczki mikrofonu z pinem 13 głównej wtyczki (nie wiem czy tylko czy trzeba go wyjąć z tej wtyczki i połączyć, czy zostawić we wtyczkach i połączyć tylko kable).

Czy coś jeszcze będzie mi potrzebne oprócz mikrofonu (można zastosować inny mikrofon z jackiem i przerobić wtyk) i anteny BT? Jakiś spliter antenowy, jakieś jeszcze coś?

Orientuje się ktoś gdzie w Wawie kodują takie rzecy w mietkach?
Ostatnio zmieniony 1 wrz 2015, o 10:23 przez mateo-salvadore, łącznie zmieniany 1 raz.
Mercedes CLC 180 Kompressor, 143KM, automat, 2008r. WuDeBe2037461E0404zero8
Lexus ES 300h 2019r.
--------------------------------------------------
Wolę pchać mercedesa niż jeździć golfem...
greenwitch
VIP
Posty: 1175
Rejestracja: 13 wrz 2011, o 10:32
VIN:
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: greenwitch »

Kodowanie zegarów będzie potrzebne, by działało sterowanie telefonem z poziomu zegarów i kierownicy, natomiast by w ogóle radio obsługiwało telefon i dało się dzwonić i odbierać nic nie trzeba kodować:
Obrazek
Niestety w tej kostce B są inne PIN'y, więc polecam zrobić kabelek przejściówkę, by nie psuć oryginalnej wiązki (chodzi o PIN do wzmacniacza sygnału radiowego).

Widzę, że bywasz w Warszawie, ja chyba mam jeszcze zapas PIN;ów więc jakbyś robił moda, to mogę Ci taki kabelek przygotować :-)

Pozdrawiam,

Adam
Ostatnio zmieniony 1 wrz 2015, o 10:48 przez greenwitch, łącznie zmieniany 1 raz.
Adam
Mercedes W203 2002 sedan Elegance
VIN WDB2030061A360421
mateo-salvadore
Użytkownik
Posty: 48
Rejestracja: 23 sie 2015, o 20:41
VIN: WDB
Lokalizacja: Lublin / Warszawa

Post autor: mateo-salvadore »

Właściwie to na stałe mieszkam w Warszawie ;)

Ale mówisz o przejściówce do mikrofonu z jackiem? Jak podpowiesz mi jak dokładnie łączysz piny, to sam sobie z tym poradzę ;) Chyba, że chcesz się pobawić to się jakoś dogadamy :]

A wiesz kto w Wawie możę zakodowac radio w Mietku?
Mercedes CLC 180 Kompressor, 143KM, automat, 2008r. WuDeBe2037461E0404zero8
Lexus ES 300h 2019r.
--------------------------------------------------
Wolę pchać mercedesa niż jeździć golfem...
greenwitch
VIP
Posty: 1175
Rejestracja: 13 wrz 2011, o 10:32
VIN:
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: greenwitch »

To musisz sobie dorobić albo dokupić na allegro http://allegro.pl/zlacze-jack-aux-merce ... 74286.html lub oryginalną wiązkę z ASO.

Ja mówię o kabelku który przenosi sygnał sterujący wzmacniaczem radia. W NTG2 PIN ma numer 13 w głównej kostce (na rysunku w kostce A) natomiast w NTG2,5 ma numer 7 w kostce B.

Mam kogoś kto Ci zakoduje -> mrbraindeath, ale ma bana na forum, jak będziesz robił podmianę radia to dam Ci kontakt.

Pozdrawiam,

Adam
Adam
Mercedes W203 2002 sedan Elegance
VIN WDB2030061A360421
mateo-salvadore
Użytkownik
Posty: 48
Rejestracja: 23 sie 2015, o 20:41
VIN: WDB
Lokalizacja: Lublin / Warszawa

Post autor: mateo-salvadore »

Ok, to omówimy resztę na pw :)

[ Dodano: 2015-09-03, 21:03 ]
Panowie - sytuacja wygląda zaskakująco...a mianowicie tak:

Zamontowałem dziś radio z MP3 i BT. Podczas montażu - pierwsze co mnie zdziwiło, to to, że w mojej wiązce jest już zamontowana kostka B (odnosząc się do powyższego schematu), ale mikrofonu przy lusterku nie ma. Czy możliwe, że mam wiązkę pod mikrofon która kończy się w okolicach lusterka wstecznego?
Jak zdjąć lusterko wsteczne by to sprawdzić?

To jednak nie koniec - po podłączeniu radia - bez żadnych przeróbek wszystko działa - łącznie ze sterowaniem telefonem z kierownicy. Po pierwszym uruchomieniu faktycznie nie działały przyciski odbierania i odrzucania połączeń na kierownicy, ale po drugim i każdym kolejnym wszystko działało - pojawiło się też dodatkowe menu na wyświetlaczu między zegarami "TEL", którego nie było wcześniej... Wygląda więc na to, że nie trzeba nic kodować...

Byłem zdziwiony - co więcej po odebraniu połączenia słyszałem wszystko w głośnikach - choć nie łączyłem pinów 13 i 7 jak rozmawialiśmy powyżej. Czy powinienem jednak to zrobić i jeśli tak to po co?
[EDIT:
chyba nie zrozumiałem wcześniej - jak nie połączyłem tych pinów to wzmacniacz sygnału radia nie działa i rozumiem, że może to wpłynąć na odbiór?]

Tylko teraz tak... wszystko działa poprawnie, oprócz - oczywiście mikrofonu, bo go nie podłączyłem i nie bardzo wiem jak to zrobić, bo już nie jestem pewien czy powyższy schemat jest poprawny dla mojego radia i samochodu. Nie działa też fabryczny AUX który miałem podłączony do poprzedniego radia i wtedy działał.

I teraz pytanie - czy możecie mi powiedzieć jak to podłączyć?
Do mikrofonu kupiłem wiązkę, którą mi zasugerował wyżej Greenwitch, i chcę podłączyć mikrofon z wtykiem jack. Tylko pytanie jak?
I jak zmusić AUX do działania?

Moja wiązka wygląda tak:

Obrazek


I znalazłem jeszcze jedną małą wtyczkę, przy wiązce do radia, która nie była i nie jest podłączona nigdzie - wiecie od czego to jest?
Obrazek

[ Dodano: 2015-09-03, 21:42 ]
Albo może masz schemat mojego starego Audio 20 (pinoutu z tyłu) - to by mi pomogło się zorientować co i jak poprzełączać...
Ostatnio zmieniony 3 wrz 2015, o 21:12 przez mateo-salvadore, łącznie zmieniany 1 raz.
Mercedes CLC 180 Kompressor, 143KM, automat, 2008r. WuDeBe2037461E0404zero8
Lexus ES 300h 2019r.
--------------------------------------------------
Wolę pchać mercedesa niż jeździć golfem...
greenwitch
VIP
Posty: 1175
Rejestracja: 13 wrz 2011, o 10:32
VIN:
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: greenwitch »

Mikrofon podłączasz tak jak napisałem do kostki B
zgodnie z tym schematem:
Obrazek
Tutaj instrukcja jak pozamieniać PIN'y do AUX
Obrazek
W tej instrukcji nie ma błędu. w NTG2.5 piny do auxa są w kostce B jak na schemacie.


Ta kostka która kupiłeś do AUX przyda Ci się do zrobienia wtyczki do mikrofonu (chyba, nie pamiętam, czy B i C są takie same). Nie wiedziałem, że masz AUX poleciłbym kupić samą kostkę i PIN'y wyszło by taniej...
Lusterko musisz szukać na allegro. Niestety po lifcie mikrofon jest w lusterku, więc nie na się podmienić samej stopki.
Musisz szukać takie, które się przyciemnia i ma mikrofon.
Tu jest z mikrofonem: http://allegro.pl/lusterko-wsteczne-mer ... 28717.html.

Póki co albo kupisz sobie jakiś inny mikrofon (nie polecam, bo mercedesowskie działają rewelacyjnie a te inne chyba nie działają dobrze z radiem, bo kolega testował kilka i z każdym jakość dźwięku była tragiczna) albo kup stopkę lub całe lusterko od przedlifta w kolorze orion grey (Ty masz alpaca grey) i zamień sama stopkę lub całe lusterko póki nie trafisz takiego jak potrzebujesz na allegro:
Tu masz przedliftowe fotochromatyczne z mikrofonem http://allegro.pl/mercedes-c-kl-w203-sp ... 28373.html
Tu z samym mikrofonem http://allegro.pl/mercedes-w203-sportco ... 03679.html za grosze... Póki nie znajdziesz właściwego lusterka poliftowego rekomenduje kupno tego i podmianę stopki...

Wiązkę od radia do lusterka ciągniesz pod schowkiem, słupkiem podsufitką do lusterka. Jak się będziesz widział z Bartkiem możesz go poprosić o numer wtyczki i pin'ów do podłączenia wiązkido lusterka jak w oryginale do lust, ale ja bym to olał i ja Ci dam takie piny co nie będą wypadać i zabezpieczysz połączenie taśmą izolacyjną.

Pozdrawiam,

Adam
Ostatnio zmieniony 21 lis 2016, o 15:18 przez greenwitch, łącznie zmieniany 5 razy.
Adam
Mercedes W203 2002 sedan Elegance
VIN WDB2030061A360421
mateo-salvadore
Użytkownik
Posty: 48
Rejestracja: 23 sie 2015, o 20:41
VIN: WDB
Lokalizacja: Lublin / Warszawa

Post autor: mateo-salvadore »

Dzięki wielkie :) 'Pomógł' poleciał :]

Skoro tak - kupię pewnie to lusterko z mikrofonem, ale instalację pod mikrofon zrobię sam ;)

Powiedz mi tylko jeszcze proszę - na schemacie są piny Mic 1 in+, Mic 2 in+, Mic schield i ground a wygląda na to, że mikrofon w lusterku przedlifotwym ma tylko dwa przewody (w poliftowym ma 4) - rozumiem, że shield to ekran przewodu, ground to minus mikrofonu, a co z tymi dwoma plusami? Czy w mercu były dwa mikrofony? Pod który się należy wpiąć? Czy może zmostkować oba?
Ostatnio zmieniony 3 wrz 2015, o 23:35 przez mateo-salvadore, łącznie zmieniany 1 raz.
Mercedes CLC 180 Kompressor, 143KM, automat, 2008r. WuDeBe2037461E0404zero8
Lexus ES 300h 2019r.
--------------------------------------------------
Wolę pchać mercedesa niż jeździć golfem...
greenwitch
VIP
Posty: 1175
Rejestracja: 13 wrz 2011, o 10:32
VIN:
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: greenwitch »

W poliftowym lusterku są dwa mikrofony. Po lewej i prawej stronie.

Adam
Adam
Mercedes W203 2002 sedan Elegance
VIN WDB2030061A360421
mateo-salvadore
Użytkownik
Posty: 48
Rejestracja: 23 sie 2015, o 20:41
VIN: WDB
Lokalizacja: Lublin / Warszawa

Post autor: mateo-salvadore »

No niestety to nie koniec...

Potwierdzam słowa Greenwitch - dla testu podłączyłem zwykły, tani mikrofon i słyszalność w telefonie jest na akceptowalnym poziomie wyłącznie gdy mikrofon trzymam niemal w ustach...
Bez zakupu oryginalnego mikrofonu się zatem nie obędzie.

Natomiast nadal walczę z AUXem... poprzekładałem PINy zgodnie z powyższymi schematami i nadal nie mogę wydobyć z AUXa nawet nutki... podłączone jest na pewno obrze - zgodnie ze schematem - sprawdzałem ze 100 razy... może to radio ma jakiś inny pinout dla AUX?

Macie jakieś pomysły?

[ Dodano: 2015-09-05, 16:26 ]
To jak Panowie - pomoże ktoś? Mam rozebrane właśnie radio, szukam po różnych kombinacjach pinów i nic - AUX jak był głuchy tak jest nadal...
Mercedes CLC 180 Kompressor, 143KM, automat, 2008r. WuDeBe2037461E0404zero8
Lexus ES 300h 2019r.
--------------------------------------------------
Wolę pchać mercedesa niż jeździć golfem...
greenwitch
VIP
Posty: 1175
Rejestracja: 13 wrz 2011, o 10:32
VIN:
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: greenwitch »

Podlaczyles auxa do kostki c a nie b? Mam dla Ciebie kabelek gotowy.

Adam
Adam
Mercedes W203 2002 sedan Elegance
VIN WDB2030061A360421
mateo-salvadore
Użytkownik
Posty: 48
Rejestracja: 23 sie 2015, o 20:41
VIN: WDB
Lokalizacja: Lublin / Warszawa

Post autor: mateo-salvadore »

Tak, do C, i na pewno poprawnie - próbowałem wczoraj z różnymi kombinacjami pinów z różnych schematów, podłączałem też do B i nic... pomierzyłem wszystkie kable i jest OK, podłączałem kabel z jackiem bezpośrednio i też nic... nie mam pomysłów - może w tym egzemplarzu radia nie ma AUX, albo trzeba go jakoś aktywować z Engineering mode...?

Dzięki, na razie podłączyłem pin 13 z B-7, ale jak dasz znać kiedy Ci pasuje, to podjadę i odbiorę :]

[ Dodano: 2015-09-12, 13:56 ]
Dla potomnych dodam tylko, że stopka lusterka od przedlifta nie pasuje do lusterka poliftowego - przedliftowa stopka ma mniejszą kulkę niż poliftowa - a na pewno niż ta od CLC.

[ Dodano: 2015-09-18, 19:00 ]
Z auxem na razie się poddałem, ale kupiłem lusterko z mikrofonami i mam pytanie, bo na razie nigdzie nie dotarłem do żadnych schematów. Ma ktoś może pinout wtyczki mikrofonu do tego lusterka?

Obrazek

[ Dodano: 2015-09-19, 11:58 ]
I jeszcze jedno - czy można do tego radia podłączyć kamerę cofania?

[ Dodano: 2015-09-19, 20:32 ]
Widzę że gadam sam ze sobą...;) ale jakby ktoś szukał, to podrzucam znaleziony i sprawdzony pinout powyższej kostki:

Pin 1 (Weiß) = Mic Schirmung
Pin 2 (Braun) = Mic GND
Pin 3 (Rot) = Mic 4 +
Pin 4 (Gelb) = Mic 3 +
Pin 5 (Grün) = Mic 2 +
Pin 6 (Violett) = Mic 1 +

Ale ponoć są też wersje lusterka z taką kostką:

Pin 1 (Weiß) = Mic Schirmung
Pin 2 (Braun) = Mic GND
Pin 3 (Rot) = nicht belegt
Pin 4 (Gelb) = Mic 2 +
Pin 5 (Grün) = nicht belegt
Pin 6 (Violett) = Mic 1 +

W związku z tym, że radio ma tylko dwa wyjścia na mikrofony, podłączyłem je tak, żeby w obu przypadkach podłączenie było właściwe, czyli:

pin 1 - ekran
pin 2 - mic GND
pin 3 i pin 6 - Mic 1 +
pin 4 i pin 5 - Mic 2 +

I wszystko hula aż miło :)

Gdyby ktoś jednak wiedział coś o kamerze cofania w moim radiu - będę wdzięczny za info.
Mercedes CLC 180 Kompressor, 143KM, automat, 2008r. WuDeBe2037461E0404zero8
Lexus ES 300h 2019r.
--------------------------------------------------
Wolę pchać mercedesa niż jeździć golfem...
acmilaneo
Użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: 22 cze 2016, o 08:05
VIN:
Lokalizacja: Poznań

Re: CLC- Wymiana radia z Audio 20 na...inne

Post autor: acmilaneo »

Cześć, również jestem posiadaczem CLC z audio 20, mam problem podobny jak autor wątku, więc podepnę się ze swoimi dylematami.

W kilku miejscach przeczytałem, że audio20 z clc czyta mp3. Nie wiem czy coś robię źle, ale moje audio żadnej płyty z mp3 nie odczytuje… tzn niby widzi track 1 i liczy czas, ale żadnego dźwięku czy możliwości przełączenia na kolejny utwór nie ma.
Do tego po podłączeniu jakiegoś źródła do wejścia aux również nic nie gra. Zresztą przycisku aux na radiu też znaleźć nie mogę.

Czy ja robię coś źle i czegoś nie wiem, czy faktycznie moje obecne radio jest tak ułomne, że ani mp3 ani aux w obecnej konfiguracji nie zagra? W związku z tym jak najlepiej zmodyfikować system aby mp3 można było odtworzyć?

Zgłębiam temat i wydaje mi się ze opcje mam takie:
- Wymiana radia na aps50 lub ntg2,5 lub chińczyk np. Dyvain
- Kupno zmieniarki cd mp3 mc3520
- Kupno czytnika kart mp40

Które z tych rozwiązań byście polecali lub odradzali? Pod względem kosztów czy problemów z montażem? Kusi mnie dotykowa nawigacja jak w ntg czy chińczyku, ale patrząc na potencjalne koszty to myślę że nie ma to większego sensu, zadowoli mnie ta obsługa mp3.

Z tych opcji które podałem chyba najbardziej podoba mi się czytnik kart, co prawda będzie trzeba go ściągnąć z Niemiec, ale instalacja powinna być bezproblemowa. Chociaż w kwocie 1000zl to mogę mieć już aps50.

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie jak najprościej usprawnić audio w moim clc :)

Pozdrawiam
Adam
Mercedes CLC 180 Kompressor, 143KM, 2008r
WDB2037461E039163
mateo-salvadore
Użytkownik
Posty: 48
Rejestracja: 23 sie 2015, o 20:41
VIN: WDB
Lokalizacja: Lublin / Warszawa

Re: CLC- Wymiana radia z Audio 20 na...inne

Post autor: mateo-salvadore »

Hej,

Audio 20 (z czarno-białym wyświetlaczem) nie czyta MP3. Potwierdza to zachowanie Twojego radia - widzi ono jedną długą ścieżkę danych i próbuje ją odtworzyć, ale nie jest to Audio track. Czasem w takich sytuacjach pojawiają się w głośnikach różne trzaski i dziwne dźwięki.

AUX powinien działać, ale nie pamiętma jak to dokładnie było w tym radyjku - chyba trzeba było przytrzymać przycisk CD i radio przełączało się na AUX, czy jakoś tak...
Ja wybrałem rozwiązanie fabryczne, ponieważ zależało mi na MP3, zmieniarce i Bluetooth do telefonu. Nawigację wolę zewnętrzną, bo łatwiej ją aktualizować, lub w ogóle korzystać z on-line'owej (np google maps).

Fabryczne radio u mnie było też dość łatwo podłączyć - zmieniłem jedynie minimalnie rozkład pinów (jeden pin we wtyczce głównej i piny od AUX). Dodatkowo musiałem dorobić wiązkę do mikrofonów znajdujących się w lusterku do zestawu głośnomówiącego (nie miałem fabrycznej wiązki) - całość dość prosta jak masz podstawowe pojęcie o elektryce. Nie musiałem też nic programować - auto samo rozpoznało radio i pojawiły się dodatkowe opcje w komputerze pokładowym (m.in. telefon BT).
Mercedes CLC 180 Kompressor, 143KM, automat, 2008r. WuDeBe2037461E0404zero8
Lexus ES 300h 2019r.
--------------------------------------------------
Wolę pchać mercedesa niż jeździć golfem...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Audio, nawigacja i telefon”