Niespodziewana awaria blokady kierownicy - ELV/ELS !?!?!

Moderator: Dziki Mar

ODPOWIEDZ
T-Mack
Użytkownik
Posty: 54
Rejestracja: 8 mar 2014, o 18:07
VIN:
Lokalizacja: Drezno - Saksonia - Niemcy

Niespodziewana awaria blokady kierownicy - ELV/ELS !?!?!

Post autor: T-Mack »

Witam serdecznie szanownych forumowiczów,

Ten tydzień zaczął mi się niezbyt pomyślnie, mianowicie doszłom do awarii mechanizmu automatycznej blokady kierownicy - ELV/ELS (Elektronische Lenkradverliegerung / Elektronische Lenkradsperre). Rano przy uruchamianiu auta, po włożeniu kluczyka do stacyjki mechanizm wykonał kilka niekontrolowanych ruchów, tak jakby kilkakrotnie odblokował i zablokował układ kierowniczy. Zaniepokoiło mnie to i postanowiłem spróbować wyciągnąć kluczyk i odpalić ponownie. Tym razem się udało, lecz przy kolejnym zamiarze uruchomienia auta mechanizm ten wykonał ponownie ten sam cykl kilkakrotnie i uległ totalnej awarii. Skończyło się to odholowaniem na lawecie auta do serwisu M/B. W serwisie po diagnozie wyszło na jaw, że ów mechanizm padł i trzeba wymienić na nowy. Sprowadznie części zapasowej trwało 24h, a sama wymiana jakieś 5 godzin. Koszt naprawy to 1.400,00 PLN Brutto. Sama część kosztuje w granicach 650,00 PLN.

Dzielę się tą informacją, aby przybliżyć problematykę tego zagadnienia. Po mojej obserwacji wnioskuję, że stary mechanizm padł nie z dnia na dzień lecz jego niszczenie musiało trwać dobre kilka tygodni jak nie miesięcy. Różnica polega na tym, że nowy zamyka się i otwiera znacznie szybciej. Stary element potrzebował dwa razy więcej czasu na odblokowanie się. Pracę blokady można poznać po charakterystycznym odgłosie zaraz po włożeniu kluczyka do stacyjki.

Więc jeżeli u kogoś z was cykl otwierania i zamykania wydaje się relatywnie dłuższy z każdym tygodniem/miesiącem, to jest to znak, że należy zgłosić się nezwłocznie do warsztatu. Awaria tego ustrojstwa nie jest przyjemna i nie mówię tu o kosztach naprawy lecz o konieczności lawetowania Merksa i co najgorsze braku możliwości zlawetowania auta w momencie, gdy układ kierwoniczy zablokowany jest w pozycji skrętu kół. Ja miałem szczęście i akurat koła były w pozycji prostej. Laweciarz powiedział, że w innej sytuacji byłoby dużo trudniej, prawie niemożliwie i dużo drożej.

Auto śmiga teraz bez problemu, ale kosztowało mnie to troszkę nerwów, tymbardziej, że zdarzenie miało miejsce podczas wyjazdu urlopowego.


Pozdrawiam i mam nadzieję, że mój post będzie odpowiedzią na niektóre pytania dotyczące blokady ELV/ELS. :mb: :idea: :!: :?:
T-Mack
C Klasse 280 Avantgarde 01/2006
WDB2030541F781137
Awatar użytkownika
Gerri
expert
Posty: 1255
Rejestracja: 15 paź 2007, o 19:39
VIN: WAUZZZ8P9BA087930
Lokalizacja: Limerick

Post autor: Gerri »

Pewien czas temu blokada w mojej :mb: również sprawiała wrażenie jakby zwalniała - zwłaszcza zimą. Wyjąłem, rozebrałem, przesmarowałem części mechaniczne i śmiga bez zajaknięcia juz kolejny rok.
T-Mack pisze: a sama wymiana jakieś 5 godzin
Matko Bosko! Jakiś przedszkolak to robił?
W najgorszym przypadku (blokada nie zwalnia) wycięcie jej trwa ok. 20 minut. Jak mechanik sprawny nawet krócej. Do tego dochodzi programowanie (initial start-up) czyli jakieś 20 minut. Razem mniej jak godzina. Resztę zapłaciłeś "frycowe". Nie są to czasy które zasłyszałem, tylko realne, oparte na moim własnym doświadczeniu.
murgrabia
VIP
Posty: 167
Rejestracja: 11 paź 2012, o 08:18
VIN: wdb2030351a079570
Lokalizacja: lublin

Post autor: murgrabia »

T-Mack pisze:. Różnica polega na tym, że nowy zamyka się i otwiera znacznie szybciej. Stary element potrzebował dwa razy więcej czasu na odblokowanie się. Pracę blokady można poznać po charakterystycznym odgłosie zaraz po włożeniu kluczyka do stacyjki.
Co masz na myśli że działa wolniej ? odblokowanie mechanizmu działało w zwolnionym tempie czy? po włożeniu kluczyka trwało to kilka sekund zanim blokada zwolniła rygiel?
C180 m111 2001r Classic
T-Mack
Użytkownik
Posty: 54
Rejestracja: 8 mar 2014, o 18:07
VIN:
Lokalizacja: Drezno - Saksonia - Niemcy

Post autor: T-Mack »

murgrabia,

Stary element potrzebował dwa razy więcej czasu na wysunięcie rygla. Blokada nie działała z opóźnieniem po włożeniu kluczyka, jeżeli to miałeś na myśli...

[ Dodano: 2014-08-23, 15:15 ]
Gerri,

Z tym czasem naprawy to może troszkę przesadziłem. Po przeanalizowaniu kosztów to mamy następujący wynik: 1400 PLN Brutto --> 1140 PLN Netto - 650 PLN Mechaniam - 260 PLN Test komputerem = 230 PLN Robocizna... Zakładam stawkę godzinową 150 PLN Netto / h więc zamykamy czas naprawy w jakieś 1,5 h...
Ostatnio zmieniony 23 sie 2014, o 15:16 przez T-Mack, łącznie zmieniany 1 raz.
T-Mack
C Klasse 280 Avantgarde 01/2006
WDB2030541F781137
murgrabia
VIP
Posty: 167
Rejestracja: 11 paź 2012, o 08:18
VIN: wdb2030351a079570
Lokalizacja: lublin

Post autor: murgrabia »

T-Mack dobra dzięki o to mi chodziło. U mnie czasem się zdarza że jak gaszę auto wyjmę rybkę ze stacyjki to jak już jestem na zewnątrz słychać zablokowanie rygla taką sytuacje miałem może piec razy przez dwa lata niezależnie od pory.
C180 m111 2001r Classic
Krzysiek81
VIP
Posty: 17
Rejestracja: 10 gru 2016, o 16:41
VIN: WDB2030351A320333
Lokalizacja: Gdynia

Re: Niespodziewana awaria blokady kierownicy - ELV/ELS !?!?!

Post autor: Krzysiek81 »

Hej,
mam podobny problem. Od dwóch trzech miesięcy po włożeniu kluczyka do stacyjki wydobywa się dziwny kilkusekundowy dźwięk, stukot, takie szybkie tyrkanie jakby maszyna do szycia, coś jakby się jakiś rygiel szybko otwierał i zamykał. Czasami po tym stukaniu jest tak że normalnie przekręcam kluczyk, uruchamiam auto i jade, czasami jest tak że nie mogę przekręcić kluczyka, wtedy go kilkukrotnie musze wyciągnąć i wsadzić z powrotem, ruszając delikatnie przy tym kierownicą i za którymś razem udaję się przekręcić kluczyk i odblokowuje się kierownica. Zawsze wystęuje ten stukot.

Czy to może być wlasnie problem z tym mechanizmem automatycznej blokady kierownicy?

Można go zregenerować ?

Czy to może kłopot ze stacyjka?
WDB2030351A320333
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ kierowniczy”