Strona 1 z 1

zakup opon wg indeksów i parametrów

: 26 lis 2016, o 19:11
autor: bankus
Nie chcę się tu rozwodzić o jakości konkretnych marek, bo każdy ma swoje preferencje i opinii w sieci pełno.
Interesuje mnie optymalny dobór opony wg jej parametrów. Chce teraz kupić opony letnie bo duże promocje no i problemy przy wyborze mam takie:
1/ indeks nośności - obecnie większość opon ma ten indeks gdzieś około 600kg, więc przy wymaganej dla mojego MB około 500kg, tutaj nie ma problemu. Zakładam, że czytam z dowodu rejestracyjnego max. nośność, dzielę to przez 4 i już.
2/ index prędkości - tutaj pojawiają się wątpliwości: czy kupić max. dla mojego stylu jazdy, czy max. dla max. prędkości samochodu, czy może ze wzgl. na małe różnice cenowe kupić na wyrost (np. indeks W- 270km/h) bo może taka opona będzie bardziej trwała?
3/ głośność - tu wiadomo
4/ hamowanie na mokrej powierzchni - pomimo że to bezpieczeństwo, to ten parametr mnie mało przekonuje, bo jak jest mokro to z zasady jeżdżę ostrożnie,
5/ opór toczenia (oszczędność) - tu mam najwięcej pytań: czy można tutaj dużo zaoszczędzić na paliwie? Macie jakieś doświadczenia w tym temacie, czy może to kolejny kit marketingowy, bo ten indeks jest dość kosztowny. Czy czasem nie jest tak, że jak toczenie ok, to ścieralność przyspieszona?
6/ Jest też taka niemierzalna cecha opon opisywana przez niektórych oceniaczy tzn. komfort, tłumienie - tu znów mam wątpliwości, bo nie wydaje mi się abym przy zmianie opon wyczuwał tego rodzaju różnice.
Myślę, że te ww. parametry potrafią najbardziej zoptymalizować zakup, więc jeżeli macie jakieś doświadczenia to napiszcie.
Ze swojej str. mogę napisać, że głośność opony letniej wpływa na komfort jazdy ze wzgl. na fakt częstego otwierania szyby, w zimówkach ten parametr jest dla mnie mniej istotny.

Re: zakup opon wg indeksów i parametrów

: 27 lis 2016, o 00:23
autor: gulczas
1. Indeks to bierz co najmniej 600 kg bo masa auta podzielona na 4 to nie wyjdzie Ci po tyle samo na oponie ponieważ przód jest cięższy od tyłu i opony muszą "przyjąć" większy ciężar, to również tyczy się hamowania, nacisk na opony jest już spory.
2. Prędkość. Jeśli Twoje auto osiąga prędkości jak przy indeksie W to spokojnie Ci taka opona wystarczy, ja zawsze biorę W lub V ale ostatnio sobie nie dopatrzyłem na zimowych i mam tylko do 210 km/h ale jeździłem z prędkością 260 na tych oponach u nic się nie działo. Z tego co zauważyłem im wyższy indeks prędkości tym opony są twardsze ale nie koniecznie dłużej wytrzymają bo na to wpływa wiele czynników.
3. Głośność czyli szumy sprawa jasna.
4. Hamowanie na mokrym. Opona oponie nie równa i tylko te markowe dają radę przy hamowaniu na mokrej nawierzchni i ABS później się włącza także ten punkt nie musi być mega brany pod uwagę.
5. Dla mnie to kicz marketingowy i tyle, jak auto spali mniej powiedzmy 0,2 L to jest to niezauważalna różnica, przeważnie jak jadę w trasę głównie autostradą to koła pompuję ile się tak aby były "kamyczki" :P ale zauważyłem wtedy, że rzeczywiście można zaoszczędzić na paliwie.
6. A tutaj się zgodzę odnośnie komfortu na oponach, można zauważyć tą różnicę bo przesiadałem się z opon 225/40/18 na 225/45/17 to te drugie były "twardsze" i komfort był z niewielką przewagą na tych 225/40 ale może ta różnica wynika z różnych producentów.

Teraz jeżdżę na Nexenach NSU-1 245/40/18 4x i te opony są całkiem "komfortowe" biorąc pod uwagę, że jeżdżę dużo po drogach leśnych bez asfaltu bo taki mam dojazd do domu, nie powiem trochę mnie to zaskoczyło ale pozytywnie.

Re: zakup opon wg indeksów i parametrów

: 27 lis 2016, o 03:35
autor: Dziki Mar
Obecnie jako opony letnie mam Uniroyale Rainsport 3 indeks 91 Y FR ( czyli z rantem do 300 km/h) 225/45 R17.

Jeśli wiesz,, że w zimie nie będziesz przekraczał np. 180 km to może brać indeks np. T. Odnośnie hamowania, to tym kryterium bym się kierował, z tego względu, że trzeba brać pod uwagę sytuacje awaryjne. Jeśli opona jest nastawiona na deszcz to warto ją brać.
opór toczenia... Ehh.. oczywiście im mniejszy tym auto mniej pali. Ciężko sprawdzić oponę jak się zachowuje, ale dużo zależy od ciśnienia i masy całkowitej pojazdu (ile mamy bagażu , ile osób wozimy)
Im więcej gumy, tym opona bardziej komfortowa, choć moim zdaniem 70% odpowiedzialności za komfort biorą amortyzatory.

Re: zakup opon wg indeksów i parametrów

: 27 lis 2016, o 09:38
autor: bankus
powyżej 160km/h to mi się wogóle nie zdarza bo albo nie ma warunków albo włącza się naturalny hamulec w postaci mojej żony siedzącej obok.
Zimówki mam słabe po poprzednim właścicielu. Wymyśliłem sobie że teraz są niskie ceny letnich więc poczytałem troche, przejrzałem kilka testów opon i wybór padł na Goodyear Efficientgrip Performance
http://www.oponeo.pl/dane-opony/goodyea ... #111138857
http://www.oponeo.pl/dane-opony/goodyea ... #125711156
bo jednak może kiedyś kilka razy uda mi się powyżej 200km/h :))
Lub wersja ekonomiczna Kumho HS51
http://www.oponeo.pl/dane-opony/kumho-h ... #125391782
http://www.oponeo.pl/dane-opony/kumho-h ... #125804728
Sam nie wiem czy jeszcze troche nie poczekać? Może w styczniu ceny jeszcze spadną.
Co do komfortu jazdy to też twierdze, że przy zmianie opon nie wyczuje się różnicy - amortyzator to podstawa, zresztą przy bezpieczeństwie też

Re: zakup opon wg indeksów i parametrów

: 24 lut 2017, o 14:55
autor: bankus
Dzisiaj zmieniłem opony z przodu na letnie (na razie tylko przód bo w promocji do opon dostałem montaż gratis).
Kupiłem 91V z klasy premium i nie ważna tu marka, ale chce napisać o drastycznej zmianie komfortu jazdy.
Samochód kupiłem na zimówkach z najniższej półki no i troche wydawał mi się za twardy, ale poczytałem że avantgarde tak mają więc założyłem że tak ma być.
No i dzisiaj normalnie szok! W życiu bym nie przypuszczał, że rodzaj opon może mieć aż tak mocno wyczuwalny wpływ na komfort jazdy. Znacznie ciszej - tego się spodziewałem, ale miękkość pokonywania małych dziur czy wybrzuszeń asfaltu to niebo a ziemia.
Ciekawe jak będzie ze spalaniem?
Jeżeli różnica w komforcie jazdy jest adekwatna do różnicy w bezpieczeństwie to po prostu nie mam więcej pytań - trzeba niestety sięgać głębiej do kieszeni.