Parametry OBD
: 7 lut 2018, o 21:36
Hej , przedstawię prawidłowe parametry pracy silnika pomoże to w diagnozowaniu problemu lub podstawiania w tematach z problemami jakiś danych żeby nie celować w ślepo
krok 1 : zakup interfejsu
do pierwszej diagnostyki wystarczy zwykły elm327 na bluetooth do kupienia za 40zł
jednak nie ma co mu wierzyć ślepo bo często się zacina szczególnie przy przyśpieszaniu ale daje radę i na codzień można sobie coś tam sprawdzić
krok 2 aplikacja
niekwestionowanym liderem jest Torqe koniecznie weresja płatna PRO na smarfona
trzeba się połączyć zparować itp , teraz czas wszystko poustawiać jest z tym dużo grzebania najpierw jednostki:
klikamy w menu główne w lewym dolnym rogu ikonkę kółeczka zębatego > ustawienia > jednostki pomiarowe > haczyk ma być zaznaczony na pozycji kolejno od góry : 2,4,6,7. Teraz wracamy do menu głównego i klikamy realtime information , pojawia się kilka stron , usuwamy wszystkie wskaźniki przytrzymując chwile > skasuj wskazanie , i tak z każdym aż wszystko będzie puste, teraz można ładnie poustawiać interesujące nas wskazania
krok 3 wskaźniki
ikonka kola zębatego na pustych stronach > +dodaj wskaźnik> połowa skali (strzałka)>Turbo boost i podciśnieniomierz (na samym dole wszystko leci alfabetycznie )>mały> teraz palcem przesuwamy w róg i upuszczamy i tak z każdym:
-przepływ przez masowy przepływomierz powietrza
-Stosunek powietrze/paliwo(zmierzony) (tylko silniki m271 oraz te w których pierwsza sonda jest szerokopsamowa)
-obroty silnika
-krótkoterminowa korekta czasu wtrysku paliwa bank1
-długoterminowe korekty czasu wtrysku paliwa bank1
następna strona
-temperatura powietrza na wlocie
-kąt wyprzedzenia zapłonu
-napięcie adapter obd
-napięcie sondy lambda nr1 bank1 (m111 i m112 i wszystkie silniki co maja pierwszą sonde wąskopasmową)
-napięcie sondy lambda nr1 bank2 (wszystkie silniki)
-temperatura płynu chłodzącego
następna strona będzie tylko do pomiarów czasów przyśpieszania w celu sprawdzenia porównania ze sprawnymi autami
tutaj wybieramy typ wskaźnika > wyświetlacz cyfrowy
-80-120kph time
-czas rozpędzania 0-100km/h
-czas rozpędzania 0-200km/h (tylko niemiecka autostrada bez ograniczeń prędkości!)
-czas na 1/4 mili
-czas na 1/8 mili
teraz czas na omówienie wartości parametrów
M271 163km na małym kółku :
Tutaj m111 inne wskaźniki wskaźniki :
turbo boost i pod-ciśnieniomierz:
podciśnienie pokazuje w złej skali , kolega nie odznaczył któregoś ptaszka ale nie ważne są w internecie przeliczniki wrazie czego można sobie przeliczyć i np -20.5in/hg = -0.7Bar czyli prawidłowe podciśnienie na wolnych obrotach , dalej w wartości max widzimy 0.9Bar oznacza to wartość doładowania pow ciśnienia atmosferycznego , seryjny m271 ma chyba 0.4 tak samo jak m111 zaś m111 po małym kółku max 0.7-0.8 , turbiny w dieslach też można sprawdzić ważniejszy jest tam przebieg niż wartość max gdyż najpierw rośnie a potem lekko spada
MAF czyli przepływka :
wolne obroty to zakres między 3 a 4 g/s zaś max obroty i obciążenie jest zależna już od mocy silnika i np 160g/s oznacza +- 200KM wartość max można podzielić przez 0.8 i wyjdzie teoretyczna moc silnika
AFR :
"Stosunek wagowy powietrza do paliwa w mieszance paliwowo - powietrznej dostarczanej do silnika; inaczej AFR, optymalna wartość ów wskaźnika dla silnika benzynowego z punktu widzenia harmonijnej pracy silnika i katalizatora wynosi 14,7 (mieszanka stechiometryczna)"
"Wspomniany już teoretycznie idealny stosunek stoichiometryczny wynosi 14,7:1, co oznacza, że na 14,7 jednostek wagowych powietrza potrzeba 1 jednostkę wagową paliwa. Mieszanka o takim składzie ulegnie całkowitemu spaleniu, więc teoretycznie będzie to najbardziej efektywne jej wykorzystanie. Przy takim składzie mieszanki powstaje także najmniej zanieczyszczeń. Jednak przy stoichiometrycznym składzie mieszanki silnik nie wytwarza najwyższej mocy, nie jest też najbardziej ekonomiczny! Dla wytworzenia najwyższej mocy optymalny skład mieszanki wynosi 12,6-13:1 dla silników wolnossących oraz 11-12:1 dla silników z turbodoładowaniem, z kolei zużycie paliwa jest najniższe przy stosunku masy powietrza do masy paliwa wynoszącym ok. 15,4:1."
czyli wolne obroty 14.7 -15.5 , zakres podciśnień tak samo z tendencją im bliżej 0bar czyli ciśnienia atmosferycznego tym afr np 13 i jak już wchodzi doładowanie malejący do 12
silniki m111 niestety na taki pomiar muszą jeździć do kogoś kto ma taki wskaźnik np innovate lub stag afr bo z wąskopasmówki nic nie da się odczytać
Timing adv
to nic innego jak kąt zapłonu kiedyś trzeba było podłączać lampę stroboskopową i celować w znaki wskaźnik dodany raczej jako ciekawska chyba że ktoś ma już tak nagrzbane w aucie jak ja to może być nim zainteresowany
kąt powinien wyglądać następująco :
wolne obroty ~18 stopni przed gmp
max obciążenie coś koło 10stopni
ogólnie zakres jest od 40 do około -5
znak (-) oznacza że sterownik cofną zapłon za gmp wtedy czuć już mocne szarpanie i nie jest fajnie zazwyczaj robi tak przy trybach awaryjnych i różnych wariacjach , dokładnie z tym miałem problem po wystrojeniu turbo dużo rzeczy zostało odłączonych i sterownik robił co chciał raz leciał dobrym zapłonem za chwile innym następnie wycofał zapłony i nie dało się jechać
O2
czyli sondy wąskopasmowe 1x1 czyli pierwsza i 1x2 druga za katalizatorem tutaj napięcie musi ciągle oscylować jak widać na załączonym obrazku druga sonda jest nie sprawna (ecu nie wywala błędu) oscylacja pojawia się kilka min po odpaleniu auta
Intake
Jest to temperatura powietrza zasysanego przez silnik im cieplej tym gorzej , najlepiej gdyby było kilka kilkanaście stopni pow. temp otoczenia , warto pomyśleć tez nad tym czy to co nam pokazuje jest w miarę zgodne z rzeczywistością bo czujnik siedzi w przepływce a ta jak wiadomo często się psuje co może powodować np cofnięcia zapłonu
Ltft
Korekta długoterminowa czyli korekcja mapy paliwa względem sondy, korekcja zmienia się jeśli sonda pokazuje zbyt ubogą bądź bogata mieszankę zmiany wprowadzane są co kilka km, jeśli uszkodzeniu ulegnie sonda sterownik z czasem podniesie ją na max tj 25% znaczy da więcej paliwa w celu ochrony silnika przed zbyt ubogą mieszanką, sterownik potrafi też wprowadzać rożne korekty dla różnych obciążeń dlatego ltft może się zmieniać po dodaniu gazu, +-5% wszystko ok, na zdjęciu pow zostało wymienione kolko bez strojenia dlatego jest więcej na plus
Stft
Korekta krótko terminowa czyli to co aktualnie widzi sterownik
Przestrzegam przed jazdą z oczami wpatrzonymi w smartfon , najlepiej jest włączyć opcje nagraj ekran i potem sprawdzić przebieg parametrów , najlepiej robić to na np 3 biegu do odcinki , same wartości min i max mało mówią ważne jest przy jakich obrotach i np ciśnieniu występuje konkretny parametr
krok 1 : zakup interfejsu
do pierwszej diagnostyki wystarczy zwykły elm327 na bluetooth do kupienia za 40zł
jednak nie ma co mu wierzyć ślepo bo często się zacina szczególnie przy przyśpieszaniu ale daje radę i na codzień można sobie coś tam sprawdzić
krok 2 aplikacja
niekwestionowanym liderem jest Torqe koniecznie weresja płatna PRO na smarfona
trzeba się połączyć zparować itp , teraz czas wszystko poustawiać jest z tym dużo grzebania najpierw jednostki:
klikamy w menu główne w lewym dolnym rogu ikonkę kółeczka zębatego > ustawienia > jednostki pomiarowe > haczyk ma być zaznaczony na pozycji kolejno od góry : 2,4,6,7. Teraz wracamy do menu głównego i klikamy realtime information , pojawia się kilka stron , usuwamy wszystkie wskaźniki przytrzymując chwile > skasuj wskazanie , i tak z każdym aż wszystko będzie puste, teraz można ładnie poustawiać interesujące nas wskazania
krok 3 wskaźniki
ikonka kola zębatego na pustych stronach > +dodaj wskaźnik> połowa skali (strzałka)>Turbo boost i podciśnieniomierz (na samym dole wszystko leci alfabetycznie )>mały> teraz palcem przesuwamy w róg i upuszczamy i tak z każdym:
-przepływ przez masowy przepływomierz powietrza
-Stosunek powietrze/paliwo(zmierzony) (tylko silniki m271 oraz te w których pierwsza sonda jest szerokopsamowa)
-obroty silnika
-krótkoterminowa korekta czasu wtrysku paliwa bank1
-długoterminowe korekty czasu wtrysku paliwa bank1
następna strona
-temperatura powietrza na wlocie
-kąt wyprzedzenia zapłonu
-napięcie adapter obd
-napięcie sondy lambda nr1 bank1 (m111 i m112 i wszystkie silniki co maja pierwszą sonde wąskopasmową)
-napięcie sondy lambda nr1 bank2 (wszystkie silniki)
-temperatura płynu chłodzącego
następna strona będzie tylko do pomiarów czasów przyśpieszania w celu sprawdzenia porównania ze sprawnymi autami
tutaj wybieramy typ wskaźnika > wyświetlacz cyfrowy
-80-120kph time
-czas rozpędzania 0-100km/h
-czas rozpędzania 0-200km/h (tylko niemiecka autostrada bez ograniczeń prędkości!)
-czas na 1/4 mili
-czas na 1/8 mili
teraz czas na omówienie wartości parametrów
M271 163km na małym kółku :
Tutaj m111 inne wskaźniki wskaźniki :
turbo boost i pod-ciśnieniomierz:
podciśnienie pokazuje w złej skali , kolega nie odznaczył któregoś ptaszka ale nie ważne są w internecie przeliczniki wrazie czego można sobie przeliczyć i np -20.5in/hg = -0.7Bar czyli prawidłowe podciśnienie na wolnych obrotach , dalej w wartości max widzimy 0.9Bar oznacza to wartość doładowania pow ciśnienia atmosferycznego , seryjny m271 ma chyba 0.4 tak samo jak m111 zaś m111 po małym kółku max 0.7-0.8 , turbiny w dieslach też można sprawdzić ważniejszy jest tam przebieg niż wartość max gdyż najpierw rośnie a potem lekko spada
MAF czyli przepływka :
wolne obroty to zakres między 3 a 4 g/s zaś max obroty i obciążenie jest zależna już od mocy silnika i np 160g/s oznacza +- 200KM wartość max można podzielić przez 0.8 i wyjdzie teoretyczna moc silnika
AFR :
"Stosunek wagowy powietrza do paliwa w mieszance paliwowo - powietrznej dostarczanej do silnika; inaczej AFR, optymalna wartość ów wskaźnika dla silnika benzynowego z punktu widzenia harmonijnej pracy silnika i katalizatora wynosi 14,7 (mieszanka stechiometryczna)"
"Wspomniany już teoretycznie idealny stosunek stoichiometryczny wynosi 14,7:1, co oznacza, że na 14,7 jednostek wagowych powietrza potrzeba 1 jednostkę wagową paliwa. Mieszanka o takim składzie ulegnie całkowitemu spaleniu, więc teoretycznie będzie to najbardziej efektywne jej wykorzystanie. Przy takim składzie mieszanki powstaje także najmniej zanieczyszczeń. Jednak przy stoichiometrycznym składzie mieszanki silnik nie wytwarza najwyższej mocy, nie jest też najbardziej ekonomiczny! Dla wytworzenia najwyższej mocy optymalny skład mieszanki wynosi 12,6-13:1 dla silników wolnossących oraz 11-12:1 dla silników z turbodoładowaniem, z kolei zużycie paliwa jest najniższe przy stosunku masy powietrza do masy paliwa wynoszącym ok. 15,4:1."
czyli wolne obroty 14.7 -15.5 , zakres podciśnień tak samo z tendencją im bliżej 0bar czyli ciśnienia atmosferycznego tym afr np 13 i jak już wchodzi doładowanie malejący do 12
silniki m111 niestety na taki pomiar muszą jeździć do kogoś kto ma taki wskaźnik np innovate lub stag afr bo z wąskopasmówki nic nie da się odczytać
Timing adv
to nic innego jak kąt zapłonu kiedyś trzeba było podłączać lampę stroboskopową i celować w znaki wskaźnik dodany raczej jako ciekawska chyba że ktoś ma już tak nagrzbane w aucie jak ja to może być nim zainteresowany
kąt powinien wyglądać następująco :
wolne obroty ~18 stopni przed gmp
max obciążenie coś koło 10stopni
ogólnie zakres jest od 40 do około -5
znak (-) oznacza że sterownik cofną zapłon za gmp wtedy czuć już mocne szarpanie i nie jest fajnie zazwyczaj robi tak przy trybach awaryjnych i różnych wariacjach , dokładnie z tym miałem problem po wystrojeniu turbo dużo rzeczy zostało odłączonych i sterownik robił co chciał raz leciał dobrym zapłonem za chwile innym następnie wycofał zapłony i nie dało się jechać
O2
czyli sondy wąskopasmowe 1x1 czyli pierwsza i 1x2 druga za katalizatorem tutaj napięcie musi ciągle oscylować jak widać na załączonym obrazku druga sonda jest nie sprawna (ecu nie wywala błędu) oscylacja pojawia się kilka min po odpaleniu auta
Intake
Jest to temperatura powietrza zasysanego przez silnik im cieplej tym gorzej , najlepiej gdyby było kilka kilkanaście stopni pow. temp otoczenia , warto pomyśleć tez nad tym czy to co nam pokazuje jest w miarę zgodne z rzeczywistością bo czujnik siedzi w przepływce a ta jak wiadomo często się psuje co może powodować np cofnięcia zapłonu
Ltft
Korekta długoterminowa czyli korekcja mapy paliwa względem sondy, korekcja zmienia się jeśli sonda pokazuje zbyt ubogą bądź bogata mieszankę zmiany wprowadzane są co kilka km, jeśli uszkodzeniu ulegnie sonda sterownik z czasem podniesie ją na max tj 25% znaczy da więcej paliwa w celu ochrony silnika przed zbyt ubogą mieszanką, sterownik potrafi też wprowadzać rożne korekty dla różnych obciążeń dlatego ltft może się zmieniać po dodaniu gazu, +-5% wszystko ok, na zdjęciu pow zostało wymienione kolko bez strojenia dlatego jest więcej na plus
Stft
Korekta krótko terminowa czyli to co aktualnie widzi sterownik
Przestrzegam przed jazdą z oczami wpatrzonymi w smartfon , najlepiej jest włączyć opcje nagraj ekran i potem sprawdzić przebieg parametrów , najlepiej robić to na np 3 biegu do odcinki , same wartości min i max mało mówią ważne jest przy jakich obrotach i np ciśnieniu występuje konkretny parametr