Wentylator się nie załącza

Moderator: Dziki Mar

Pavulon61
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 30 sty 2011, o 09:36
VIN:
Lokalizacja: Płock

Wentylator się nie załącza

Post autor: Pavulon61 »

Witam,
na wstępie każdego pozdrawiam i kieruje zapytanie. Śledziłem forum i nie znalazłem podobnej sytuacji z wentylatorem co u mnie, są między innymi o tym że wentylator się załącza i chodzi non stop. Moim problemem jest to iż wentylator się nie załącza. Auto jest już w warsztacie, który prowadzi serwis Bosha o dobrej renomie, dziś dostałem telefon że prawdopobnie oddadzą mi samochód bez postawienia diagnozy. Nie mogą stwierdzić czy jest wada wentylatora czy układu. Może ktoś miał podobną historię i podzieli się jak zlikwidował ten problem. Teraz są minusowe temperatury więc można jeździć zabawa się skończy w momencie ocieplenia. Co w takiej sytuacji zrobić?
Mercedes C200 Kompressor 2000r.
Awatar użytkownika
pleban
VIP
Posty: 1513
Rejestracja: 28 wrz 2008, o 08:53
VIN:
Lokalizacja: Wybrzeże Gdańskie

Post autor: pleban »

Wentylator oprócz tego, że schładza silnik podczas nadmiernego nagrzania to jest powiązany elektronicznie z klimatyzacją. Brak czynnika może nie załączyć wentylatora. Samym grzaniem silnika bardzo ciężko jest spowodować włączenie się wentylatora, gdyż całkowicie otwarty termostat wystarcza na jego schłodzenie. Przy wentylatorze jest sterownik z czujnikiem w formie radiatora do niego jest podpięta wtyczka, może być uszkodzony. Po wykonaniu diagnostyki na SD można stwierdzić jaka jest przyczyna. Na SD można wykonać test sterowania(włączenia) wentylatora. Jedź do serwisu MB, albo szukaj kogoś, kto posiada profesjonalny SD.
ML W164 350
Opel Ampera
Pavulon61
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 30 sty 2011, o 09:36
VIN:
Lokalizacja: Płock

Post autor: Pavulon61 »

co do klimatyzacji to jestem pewien, że nie ma czynnika i jest problem z czujnikiem ale im powiedziałem aby problemu nie naprawiali (ze względów finansowych) do wiosny - nie wiedziałem że jest to od siebie uzależnione. Jeżeli chodzi o uruchomienie wentylatora z komputera to nie uruchamiał się bo taki test przeprowadzali. Po 14 mam się z nimi kontaktować i wtedy dadzą mi odpowiedź czy coś się zmieniło czy oddadzą mi auto bez diagnozy. Może im naświetlić temat z tą klimatyzacją jak sądzisz?
Mercedes C200 Kompressor 2000r.
Awatar użytkownika
pleban
VIP
Posty: 1513
Rejestracja: 28 wrz 2008, o 08:53
VIN:
Lokalizacja: Wybrzeże Gdańskie

Post autor: pleban »

Nie wiem czym się przejmujesz. Na bank silnik ci się nie przegrzeje. Możesz śmiało jeździć do wiosny. Jak zamierzasz zająć się klimatyzacją na wiosnę to nie zawracaj sobie tym głowy. Tak jak pisałem poprzednio silnik jest ciężko przegrzać z niesprawnym wentylatorem, chyba że w korkach przy 30* upale. W 2008 roku cały sierpień jeździłem z niesprawnym wentylatorem w tym czasie regenerowałem kompresor klimy temperatury były wówczas 25-30*C i nie było przypadku przegrzania silnika. Silnik można przegrzać mając za mało płynu, ale wtedy będziesz miał informację na wyświetlaczu.
ML W164 350
Opel Ampera
Pavulon61
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 30 sty 2011, o 09:36
VIN:
Lokalizacja: Płock

Post autor: Pavulon61 »

No to faktycznie może nie potrzebnie się przejmowałem, w każdym razie mechanik mi postawił diagnozę mianowicie uszkodzony wentylator. W tej chwili mam już zamówiony używany z allegro za ok 400 zł i mam nadzieję, że problem zniknie. Będę pisał na bieżąco czy usterka została usunięta.

[ Dodano: 2011-02-25, 21:13 ]
Witam,
dziś odebrałem autko, diagnoza o uszkodzeniu wentylatora okazała się słuszna. Za wymianę wentylatora i zdiagnozowanie usterki zapłaciłem 300zł. Pozdrawiam
Mercedes C200 Kompressor 2000r.
roniin
Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: 27 lut 2011, o 17:47
VIN:
Lokalizacja: Poznań

Post autor: roniin »

Witam serdecznie. Mam identyczny problem. Wentylator się nie włącza. Komunikat "coolant visit workshop". Błąd pojawił się po nabiciu klimy i wymianie termostatu. Włączenie klimy nie załącza wentylatora chłodnicy, a wymiennik klimy robi się gorący - klima chłodzi.

Sprawdzałem napięcie na wtyczce wentylatora, jest ponad 12,5V. Żarówka H7 świeci bez problemów. Oczyściłem złącze i profilaktycznie dogiąłem je trochę - nic... :placz:

Wydaje mi się że problem jest w module wentylatora lub samym silniku wiatraka. Mam parę pytań które ułatwiły by mi dalsze dia filtru silnika wymontuję wentylator ? jest wsuwany w zaczepy? o nic nie zachaczęgnozy:
- czy sterowanie modułu wentylatora jest cyfrowe (np CAN) czy może PWM - wiem że to trudne pytanie :mysli:
- czy odkręcając ten metalowy pas u góry (z zamkiem maski i klaksonami), oraz doprowadzenie powietrza do filtru silnika, wymontuję wentylator ? jest wsuwany w zaczepy? o nic nie zahaczę ?
- czy ktoś już próbował może naprawić moduł (jeśli to to mam zepsute)? w w202 widziałem poradnik do tego, lutownica nie jest mi obca :usmiech: nawet SMD to żaden problem (może z BGA byłoby trudno :mysli: )
- może ktoś z forumowiczów ma gdzieś w garażu uwalony moduł wentylatora do "sekcji zwłok" :oczko: :?: Pavulon61 nie został ci gdzieś stary wentylator i moduł?

Bardzo proszę o pomoc, bo jak się zrobi cieplej to autko będzie unieruchomione :placz:
w203 C230 Sport Coupe Kompressor 1.8 (192KM) 2003r. USA
Awatar użytkownika
pleban
VIP
Posty: 1513
Rejestracja: 28 wrz 2008, o 08:53
VIN:
Lokalizacja: Wybrzeże Gdańskie

Post autor: pleban »

roniin pisze:- czy odkręcając ten metalowy pas u góry (z zamkiem maski i klaksonami), oraz doprowadzenie powietrza do filtru silnika, wymontuję wentylator ? jest wsuwany w zaczepy? o nic nie zahaczę ?
Dwa lata temu wymieniałem wentylator i radiator klimy w sposób, który sugerujesz było ciężko ale poszło. Z wentylatorem było lżej. W końcu i tak od tego trzeba zacząć.
roniin pisze:- czy sterowanie modułu wentylatora jest cyfrowe (np CAN) czy może PWM - wiem że to trudne pytanie
Jest to urządzenie plug&play.
ML W164 350
Opel Ampera
Awatar użytkownika
wredny
VIP
Posty: 363
Rejestracja: 23 lip 2008, o 07:18
VIN:
Lokalizacja: podlasie

Post autor: wredny »

pleban pisze: Jest to urządzenie plug&play.
Kolega miał na mysli, że jest to niezależny moduł, chociaż można wymusić jego zadziałanie. Raczej ma komunikację CAN, inaczej nie dałoby się przetestować jego działania. Na pewno nie ma PWM czy analogowego sterowania :)
[center]
220CDI Classic '00 100kW@?kW [/center]
roniin
Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: 27 lut 2011, o 17:47
VIN:
Lokalizacja: Poznań

Post autor: roniin »

Wczoraj korzystając z ładnej pogody postanowiłem wyciągnąć wentylator. Udało się górą ale konieczne było zdemontowanie prawego (stojąc z przodu auta) węża od chłodnicy, oraz przewodu powietrza idącego do przepustnicy (tylko zsunąłem żeby było więcej miejsca). Płyn też oczywiście musiałem upuścić. Reszta tak jak pisałem wcześniej.

Oczyściłem styki wentylatora specjalnym płynem i wydawało mi się że zmieniła się rezystancja na przewodach zasilających. Po oczyszczeniu miałem 5KOhm przedtem albo źle mierzyłem albo nieskończona.
Podłączenie napięcia zasilania na styki (12V) nie powoduje u mnie załączenie się wiatraka :yyy: Myślałem że zacznie się kręcić jak nie ma sterowania z kompa... Tylko kondensatory się naładowały i moduł trzymał te 12V jakiś czas.

Chyba muszę podpiąć inny wentylator żeby zobaczyć co i jak. Aha jak samochód stoi bez kluczyków cały czas mam 12V we wtyczce. To normalne???

U mnie w autku jest 400W, a mam 1,8 192KM z klimą. To jest oryginał ? czy ktoś wsadził co miał pod ręką? Czy mogę zastosować 600W ? (niedaleko mam do kupienia za 399zł).
w203 C230 Sport Coupe Kompressor 1.8 (192KM) 2003r. USA
Awatar użytkownika
kSmuk
Użytkownik
Posty: 1968
Rejestracja: 16 maja 2008, o 20:43
VIN:
Lokalizacja: Garmisch-P.

Post autor: kSmuk »

Wentylator zalaczany jest przez CAN, ma on tez wbudowany modul, umozliwiajacy wymiane danych na szynie CAN-C pomiedzy przednim SAM'em a nim.

Napiecie do wentylatora dochodzic powinno caly czas. Uruchomiony bedzie tak dlugo, gdy czujnik temperatury przez przedni SAM nie poda do jego sterownika informacji o wystarczajaco niskiej temperaturze.

Mowisz ze masz komunikat na wyswietlaczu informujacy o uszkodzeniu ktoregos z czujnikow plynu chlodzacego. Moim zdaniem powinienes zaczac od czujnika temperatury plynu, wkreconego w termostat. On odpowiada za wlaczenie wentylatora i ewentualnym wyswietleniu bledu, a przeciez to on tez byl wymieniany razem z termostatem, wiec moze jest lub zostal uszkodzony.
Pozdrawiam.

Mercedes W203 C200 CDI, 2002 rok, przed Faceliftingiem
roniin
Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: 27 lut 2011, o 17:47
VIN:
Lokalizacja: Poznań

Post autor: roniin »

kSmuk - naprawdę dziękuję ze odpowiedz. Szukałem sensora przy termostacie ale nic tam nie znalazłem... :bezradny: u mnie termostat wchodzi w czarne kolanko i wymieniałem tylko wkład. Inna sprawa czy jak miałbym uwalony sensor wentylator nie pracowałby cały czas? Profilaktycznie na wypadek przegrzania silnika :?:

Dziś zauważyłem że błąd pojawia się kiedy wymiennik klimy jest bardzo gorący. Jak odpalę silnik wszystko jest OK (do tego czasu), jak jeździłem w nocy (ponad 25km) błędu nie było.
w203 C230 Sport Coupe Kompressor 1.8 (192KM) 2003r. USA
Pavulon61
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 30 sty 2011, o 09:36
VIN:
Lokalizacja: Płock

Post autor: Pavulon61 »

Hej ronin jestem kompletnym laikiem jeżeli chodzi o grzebanie w tych rzeczach, dlatego auto oddałem do zakładu z renomą gdzie mają serwis bosha. Na początku jak kupiłem auto miałem błędy odnośnie poziomu płynów w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego oraz spryskiwaczu (obydwa były pełne), okazało się iż są czujniki do wymiany. Następnie było ok ale powiedzieli mi że mam problem z wentylatorem ponieważ nie mogą go uruchomić z komputera, pojeździłem około 2 tygodni puki temp była ujemna i postanowiłem zabrać się za tą usterkę. Mechanicy trzymali mi auto około 3 dni zanim byli przekonani co do uszkodzenia wentylatora, po moich telefonach tłumaczyli że to nie jest wentylator od poloneza i nie można go tak sobie sprawdzić jak podłączając na krótko. Wreszcie stwierdzili uszkodzenie wentylatora, podali dane ze starego aby poszukać drugiego znalazłem na allegro ok 400 zł ja miałem 600V. Zawiozłem im sprzęt następnego dnia miałem auto do odbioru sprawdzali go i z komputera i z przegrzania w korkach. W obu przypadkach wentylator działał, więc jestem zadowolony. Mam jeszcze problem z klimą (prawdopodobnie czujnik) ale do tego się zabiorę jak będzie ciepło. Ja proponowałbym ci zamówić z allegro jakiś inny wentylator, sprzedawcy często udzielają gwarancji rozruchowej, jeżeli drugi wentylator się nie załączy odeślesz go a auto oddaj gdzieś do zakładu. Pozdrawiam
Mercedes C200 Kompressor 2000r.
Awatar użytkownika
kSmuk
Użytkownik
Posty: 1968
Rejestracja: 16 maja 2008, o 20:43
VIN:
Lokalizacja: Garmisch-P.

Post autor: kSmuk »

roniin pisze:Szukałem sensora przy termostacie ale nic tam nie znalazłem
Nie ma go wkreconego w obudowe termostatu? U mnie jest wkrecony w obudowe (tylko u mnie CDI). Moze niech wypowie sie ktos, kto ma ten sam silnik, gdzie znajduje sie ten czujnik. Uszkodzenie jego skutkowac moze niewlaczeniem wentylatora i bledami na wyswietlaczu (zaleznie od zmiany rezystencji).

A czy wyswietlacz temperatury silnika dziala Ci poprawnie?


Pavulon61 pisze:ja miałem 600V
Pewnie dlatego tez nie dzialal. Nasza instalacja ma tylko 12 Volt. :zacieszacz: zart
Oczywiscie wiemy ze chodzilo o 600W.
Pozdrawiam.

Mercedes W203 C200 CDI, 2002 rok, przed Faceliftingiem
Pavulon61
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 30 sty 2011, o 09:36
VIN:
Lokalizacja: Płock

Post autor: Pavulon61 »

:)
Mercedes C200 Kompressor 2000r.
roniin
Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: 27 lut 2011, o 17:47
VIN:
Lokalizacja: Poznań

Post autor: roniin »

Wyświetlacz pokazuje temperaturę jak najbardziej OK, ładnie idzie od 40°C do około 90°C. Na jutro jestem umówiony ze sprzedawcą, powiedział że będę mógł podpiąć wentylator pod moją gwiazdkę przed kupnem :usmiech: Jak będzie ciepło i klima odpali będę coś już wiedział.
w203 C230 Sport Coupe Kompressor 1.8 (192KM) 2003r. USA
ODPOWIEDZ

Wróć do „Układ chłodzenia”