Skrzynia automatyczna i "cyngiel"

Moderator: Dziki Mar

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
7dziadek
VIP
Posty: 210
Rejestracja: 25 lis 2018, o 15:27
VIN: wdb2037061a401701

Skrzynia automatyczna i "cyngiel"

Post autor: 7dziadek »

Może ktoś wytłumaczy dlaczego Mercedes nie posiada tzw. cyngla z boku lub w środku lewarka biegów jak bają niemal wszystkie ASB innych marek

Przy okazji zapytam dlaczego przełączenie z D na N w czasie jazdy jest niewskazane czy wręcz zabronione ?
C220-CDI Automat
COUPE 02r
Awatar użytkownika
Dziki Mar
Moderator
Posty: 4165
Rejestracja: 5 paź 2016, o 18:58
VIN: WDB2110891B355007

Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"

Post autor: Dziki Mar »

AD.1. Taka konstrukcja
AD. 2. Opis jest w instrukcji.
W203 C200 M271 2005 Był :smutny:
W211 E320 CDI OM642 4Matic 2008 Jest :rotfl:
W245 B180 CDI (chip) OM640 2010 Jest :ok:

ALBUM

Regulamin Forum

Status VIP
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3338
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"

Post autor: Przybek »

Rozwinę wypowiedź Dzikiego. "Cyngiel/guzik" nie jest potrzebny bo zabezpieczeniem przed przypadkową zmianą pozycji jest kierunek ruchu lewarka - nie chodzi w linii prostej tylko zygzakiem, jedynie na odcinku N - D masz linie prostą (ale o tym za chwilę). W lewarkach z blokadą guzikiem wszystkie pozycje są ułożone w linii prostej i po to jest guzik żeby przypadkowo w czasie jazdy nie zmienić pozycji wybieraka.
Co do wyrzucania na neutral w czasie jazdy - skrzynia ma wtedy znacznie niższe ciśnienie oleju (który oprócz smarowania również chłodzi skrzynię) a dwa - masz rozpięty napęd i może się zdarzyć że nagle musisz przyśpieszyć (i generalnie chodzi właśnie o to drugie w instrukcjach bo jak sam zepsujesz skrzynie to serwis się tylko ucieszy).
A teraz wracamy do ułożenia pozycji N - D w linii prostej bez blokady (zresztą w każdej klasycznej skrzyni tą zmianę da się zrobić bez odciągania blokady czy naciskania "guzika") - służy to do natychmiastowego rozłączenia napędu w sytuacji awaryjnej/krytycznej (np. zgaśniecie silnika w czasie jazdy). I ciekawostka - w instrukcji od W210 (co ważne - auto bez ESP) jest zalecenie wyluzowania skrzyni podczas próby wyprowadzania auta z głębokiego poślizgu (żeby skrzynia przypadkowo redukując bieg nie narobiła jeszcze większego bigosu).
Awatar użytkownika
7dziadek
VIP
Posty: 210
Rejestracja: 25 lis 2018, o 15:27
VIN: wdb2037061a401701

Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"

Post autor: 7dziadek »

@Przybek z Twego wywodu wnioskuję ze takie przełączenie z D na N nie jest zabronione ale niewskazane , Mimo to wolałbym 'cyngiel' : :-):

Miłego Świetowania !!!
C220-CDI Automat
COUPE 02r
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3338
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"

Post autor: Przybek »

Poza tym co wcześniej pisałem to jeszcze jak ustawisz skrzynie na N to możesz zgasić silnik nawet podczas jazdy (tylko kluczyka nie wyjmiesz - na szczęście MB o tym pomyślał i zrobił zabezpieczenie)...
A zamiast posiadania "cyngla" to proponuje trzymać prawą rękę na kierownicy a nie na drążku :D
polofix
VIP
Posty: 2133
Rejestracja: 6 lis 2014, o 17:05
VIN:
Lokalizacja: Turek/Dobra

Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"

Post autor: polofix »

Cyngle są w japończykach. W Mercedesie nie ma i słusznie.
WDB2032451F248605
4JGAB72EXXA108366
WDDHF8HB5AA175853
Awatar użytkownika
kiler22
VIP
Posty: 426
Rejestracja: 1 paź 2017, o 21:20
VIN: WDB2032421F303416

Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"

Post autor: kiler22 »

oj chyba nie tylko w japończykach . Cały VAG je ma , opel też . francuskimi ani włoskimi automatami nie jeździłem to nie wiem
c200 kompresor + LPG
WDB2032421F303416
Awatar użytkownika
7dziadek
VIP
Posty: 210
Rejestracja: 25 lis 2018, o 15:27
VIN: wdb2037061a401701

Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"

Post autor: 7dziadek »

Przybek pisze: 25 gru 2018, o 02:21
A zamiast posiadania "cyngla" to proponuje trzymać prawą rękę na kierownicy a nie na drążku :D
Niestety przyzwyczajanie jest drugą naturą człowieka a ja od lat ho...ho... a może więcej 80% czasu za kierownicą to kieruje lewą ręką a prawa właśnie na lewarku - no ale trzeba będzie się uczyć/przestawić.

I tak jak pisze Kiler22 b,dużo aut posiada cyngle nie tylko japończyki
C220-CDI Automat
COUPE 02r
polofix
VIP
Posty: 2133
Rejestracja: 6 lis 2014, o 17:05
VIN:
Lokalizacja: Turek/Dobra

Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"

Post autor: polofix »

kiler22 pisze: 25 gru 2018, o 10:59 oj chyba nie tylko w japończykach . Cały VAG je ma , opel też . francuskimi ani włoskimi automatami nie jeździłem to nie wiem
Francuskie i ople miały najczęściej skrzynie Aisin, czyli japońskie. Mam taką skrzynię we Volvo AW50-55SN. Jeździły w Oplach, Sabach, Renówkach, Daweoo, trochę we Fiatach, Alfach, itp.
WDB2032451F248605
4JGAB72EXXA108366
WDDHF8HB5AA175853
Awatar użytkownika
Przybek
Moderator VIP
Posty: 3338
Rejestracja: 8 lis 2017, o 02:23
VIN: WDB2032081F659063
Lokalizacja: Łódź

Re: Skrzynia automatyczna i "cyngiel"

Post autor: Przybek »

W C5 1 i 2 gen nie ma cyngla. A jak zobaczycie wybierak to już będzie wiadomo dlaczego jest niepotrzebny. Obecność cyngla nie jest uzależniona konstrukcją skrzyni tylko kierunkiem ruchu drążka na wybieraku :P
ODPOWIEDZ

Wróć do „Skrzynia biegów i sprzęgło”