Forum Mercedes C klasa W203

Forum Mercedesa klasy C (2000-2007)


Teraz jest 21 kwi 2018, o 19:29

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 mar 2018, o 23:03 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 sty 2018, o 13:08
Posty: 9
VIN: brak auta
Niedługo planujemy udać się do siedziby Rock'a w Warrington i może być to fajna opcja do zrobienia krótkiego Q&A z dyrektorem technicznym Martynem Waterhouse'em. Jeżeli macie jakieś pytania to z chęcią je zbierzemy i przekażemy dalej ;)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: 19 mar 2018, o 07:13 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2016, o 18:58
Posty: 909
Pochwały: 6
VIN: WDB2030421F691438
Ja zadałem pytanie pod którymś z tematów ale nie otrzymałem odpowiedzi.
Prosiłbym o podanie oleju dedykowanego do mercedesa z silnikiem M271 w wersji 163 km najlepiej coś w okolicach 5w30 oraz podanie składu mieszaniny. Czy w ogóle oleje taki to hydrokraking czy jednak może PAO/Estry? Jeśli baza byłaby naprawdę dobra tj. syntetyczna, a nie robiona syntetycznie to zastanowiłbym się nad zakupem.

Jeśli to za dużo to zadajcie dyrektorowi pytanie, czy wasz olej syntetyczny jest naprawdę syntetyczny i ma bazę konkret czy jednak tylko hydrokrakingowany.

OFFtopic. Czepiam się bo o olejach naczytałem się i na studiach i teraz szukając oleju do samochodu. To co piszą producenci nawet ci najwięksi jak Exxon zazwyczaj nie pokrywa się z tym co jest w kracie.
Pozdrawiam.

_________________
W203 C200 Kompressor 2005


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: 27 mar 2018, o 17:11 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 sty 2018, o 13:08
Posty: 9
VIN: brak auta
Cześć, przepraszamy, musieliśmy przeoczyć, w tamtym temacie także daliśmy naszą odpowiedź ;) .
Co do Mercedesa M271.941, ROCK OIL SYNTHESIS 4 SPORT 5W40 lub ROCK OIL SYNTHESIS 4 SPORT 5W30.

Co do składu mieszaniny, w załączeniu znajdziesz oryginalną kartę MSDS, przy czym są tam tylko numery rejestrowe, które w Polsce, mogą być w dodatku inaczej klasyfikowane, niż w UK (podobnie jak w naszej poprzedniej odpowiedzi) https://www.dropbox.com/s/fpzkuj4wqx5e0zt/SYNTHESIS%204%20SPORT%205W-30.pdf?dl=0
Jeśli chodzi o gamę Synthesis, składają się na nią grupy API III, III+, IV(PAO), V(Estry). Każdy z produktów z gamy Synthesis, ma różne proporcje tych baz, w zależności od tego, jakie są specyfikacje jakościowe, lepkościowe, a przez to parametry.
Produkty te są nazywane Fully-Synthetic, i nie posiadają grupy I, II, czy II+.

Jeśli chodzi o same bazy, może dwa słowa z naszej strony, Importera, w oparciu o dane z Rock Oil.
Estry, pełnią tylko pewną funkcję, i to w odpowiednich proporcjach. Stanowią głównie przeciwwagę dla bazy PAO w formulacji danego oleju, i to w stanowczo mniejszej proporcji względem PAO. Chodzi o tzw. balans „seal swell/shrinkage”.
Druga sprawa, to mieszalność z dodatkami (tzw. base oil solvency), jest to jedno z głównych zadań Estrów (mieszalność dodatków z olejem bazowym, czy też lepsze utrzymywanie dodatków w zawiesinie).
Estry mają też pewne wady, m.in. fakt, że osłabiają tzw. anti-wear performance, ponieważ konkurują o powierzchnie metalowe, z dodatkami przeciwzużyciowymi.

Generalnie, jeśli chodzi o automotive, to raczej nie blenduje się oleju w 100% na PAO, a już na pewno nie w 100% na Estrach.
Estry owszem, w przemyśle, np. w układzie zamkniętym, gdzie praktycznie nie ma kontaktu z wilgocią, wodą – to ich kolejna słaba cecha.

Jeszcze tak na koniec, apropo baz. Pewna grupa API III+, cechuje się bardzo niską lotnością NOACK, niższą nawet niż niektóry bazy API IV (PAO).
Lepiej jest również w przypadku innego parametru - indeksu lepkości, jest on minimalnie, ale jednak wyższy od tzw. indeksu „VI” grupy API IV (PAO).

Oczywiście, wyścig zbrojeń producentów baz (i dodatków również) trwa (a my, pisząc to, nie mamy totalnego monopolu na wiedzę), w zależności od ropy/gazu, i technologii, opracowuje się coraz lepsze oleje bazowe. Przy czym, z perspektywy użytkowników końcowych, nie sugerowalibyśmy się samym określeniem PAO, Hydrokraking, GTL, Estry, bo można napisać o Estrach, mając ich w objętości produktu 1%.

To co jest dla nas end-userów istotne, i miarodajne, to parametry końcowych produktów, w tym NOACK, indeks lepkości, etc..
Bez wysokiej klasy bazy, nie będziemy mieli dobrych parametrów.

Finalnie, dla wielu niestety, mało który producent, a szczególnie nastawiony na jakość, chce się chwalić dokładnym składem formulacji. Każdy ma swoje know how, i nie wynika to z próby ukrycia, czy zatajenia składu przed klientem, ale raczej przed konkurencją.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: 27 mar 2018, o 17:57 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2016, o 18:58
Posty: 909
Pochwały: 6
VIN: WDB2030421F691438
Dzięki za odpowiedź, jednakże nie każdy odbiorca końcowy w ogóle wie że olej ma parametry i kusi go opakowanie z napisem fullysynthetic. Tak jak w przypadku mobil 1, gdzie w Niemczech musi spełnić określoną zawartość IV i V grupy aby być nazwany fullysynthetic (obecnie nazwany jest chyba "w technologii syntetycznej bo >80% IV i V - coś koło tego), tak u nas nazywa się już fullysynthetic. Baza olejowa jest tylko nośnikiem, a dodatki uszlachetniające robią resztę (przeciw pienne, zużyciowe, lotności, temperatury, TBN itp) dlatego nie rozumiem, dlaczego producenci nie chcą się dzielić wiedzą na temat baz skoro i tak wszyscy biorą ropę od tych samych producentów (wiadomo, że może się różnić składem itp) ale już w procesie produkcji oleju jej wpływ zanika.

BTW: 5w30 - Interchangeable Neutral Oils -25-35 % - wydaje mi się fajnie, choć szkoda, że nie ma reszty, a w 0w40 - szacunek za Pao

Pozdrawiam

_________________
W203 C200 Kompressor 2005


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: 29 mar 2018, o 00:33 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 sty 2018, o 13:08
Posty: 9
VIN: brak auta
A my dziękujemy za wątek, zawsze zmusza do wysilenia szarych komórekJ. Jeśli pojawi się opcja poznania dokładnych proporcji baz, damy znać.

Co do niemieckiego rynku, kilak razy obiło nam się o uszy, jak to u nich jest regulowane, ale totalnie nie pamiętamy konkretów. Nie chcemy już tego tematu tak na siłę rozciągać, ale mając kontakt z różnymi ośrodkami akademickimi w Europie (chodzi o trybologię), te kanały dają ciekawą perspektywę.

Generalnie, badania, które te ośrodki prowadzą (często mają zlecane zadania przez producentów jednostek napędowych, koncerny olejowe, koncerny chemiczne - rozwiązywania problemów technologicznych, problemy z powierzchnią, składem chemicznym dodatków, anyway badania i testy, które te kręgi prowadzą, często stają się podwaliną pod nowe pakiety dodatków, czy procesy tworzenia baz olejowych.

To wszystko jest oczywiście czasochłonne, i generują bardzo duże koszty, tak więc to nie jest taki jak to się mówi „open source”.

Tu jest bariera wejścia, a z każdym sukcesem, pojawiają się efekty uboczne, i później różne kompromisy jakościowe, i drogi do sukcesu. W dodatku sama branża, m. in. ze względu na normy emisji spalin, fuel economy, cały czas dynamicznie się zmienia. Oczywiście laboratoria komercyjne też się tym zajmują.

Paradoksalnie, pomimo tego, że mamy dosłownie kilku głównych dostawców baz i dodatków, plus ci mniejsi, to pomimo tego, można uzyskać spore różnice między finalnymi produktami, a szczególnie w motosporcie. Podajmy przykład – wysoka odporność na trwałą utratę lepkości „PVL – Permanent Viscosity Loss”.

No i finalnie, te różnice zawdzięczamy głównie parametrom baz, na których te circa 15%-20% procent dodatków, tworzy końcowy produkt.Tak więc pewnie jedni się nie chcą dzielić informacją, bo korzystają z „optymalnych” formulacji, a inni, nie chcą wszystkiego zdradzić.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  


sklep motoryzacyjny

Sklep internetowy MotoCentrum.pl



Powered by phpBB3® Forum Software © phpBB Group serwis komputerowy